کد خبر: 11893
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
سند خانواده

پیام خانواده-معاونت ریاست­ جمهوری در ﺍمور زنان و خانواده و سازمان ملی استاندارد ایران در راستای اجرای سند تحول­ دولت­ مردمی و سیاست‌های کلان حوزه زنان و خانواده و به منظورگسترش همکاری، تقویت مشارکت و استفاده بهینه از ظرفیت‌­های طرفین برای استانداردسازی و ارتقای استانداردهای مرتبط تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش پیام خانواده؛ انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روز دوشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه این معاونت با سازمان استاندارد با بیان اینکه سند خانواده تراز و خانواده مطلوب جمهوری اسلامی در دست تهیه است، اظهار داشت: در آینده نزدیک از سند خانواده بر مبنای سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل رونمایی می شود.

وی افزود: در همین راستا تفاهم نامه‌ای با سازمان استاندارد برای ارتقاء کیفیت خانواده برگزار می‌شود؛ یکی از موارد این تفاهم این است که خانواده ها در مراحل مختلف زندگی و در حیطه های گوناگون اجتماعی شرایط استاندارد را تجربه کنند و شرایط مصرفی، خدماتی و آموزشی استاندارد برای آنان فراهم باشد.

خزعلی از برنامه‌ریزی برای برگزاری رویداد ملی خانواده فرهنگ ساز با همکاری بانوان خبر داد و تاکید کرد که در تدوین استانداردهای کالاها و خدمات باید به طور جدی به نیاز خانواده ها توجه شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، یکی از شعارهای دولت سیزدهم را «خانواده محوری» دانست که یکی از ارکان چهارگانه سند تحول دولت نیز محسوب می شود.

وی پیشگیری از مواردی که برای خانواده‌ها مخاطره دارد و نیز آگاه سازی درباره زیان ناشی از برخی کالاها و خدمات را از دیگر محورهای این تفاهم نامه برشمرد و اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه فرهنگ سازی استفاده از کالاها و خدمات دارای استاندارد در خانواده‌ها که موجب ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت خانواده می‌شود نیز مورد توجه قرار دارد.

خزعلی با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه‌های مشترک از جمله موارد این تفاهم‌نامه است، به ورود برخی کالاهای قاچاق و فاقد استاندارد به کشور اشاره کرد و افزود: در چنین مواردی نیاز داریم که به سلامت خانواده‌ها توجه شود و نیاز است که سازمان استاندارد به طور ویژه به این موارد ورود کند که در این تفاهم‌نامه به این موضوع نیز توجه شده است.

«سند خانواده» به زودی رونمایی می‌شود

اهتمام بانوان به رعایت استانداردها

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این آیین از بانوان ایرانی به عنوان قشری توانمند یاد کرد و گفت: بانوان در رعایت اصول استاندارد، نسبت به آقایان پیشتاز هستند و امیدواریم ارتقای توانمندی بانوان در استاندارهای ملی و بین المللی را شاهد باشیم.

وی افزود: سال گذشته ۸۱۱ کمیته متناظر بین المللی در دنیا تشکیل شد که سازمان ملی استاندارد ایران هم در آن حضور داشت و نزدیک به ۵۷ درصد آن با مشارکت بانوان کشور صورت گرفت. در حالی که مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران مدعی مشارکت نداشتن بانوان در کشورمان بودند.

اسلام پناه با مطرح کردن شعار «زن، زندگی، کیفیت» اظهار داشت: بانوان‌ تراز خانواده را شکل می دهند و خانواده‌ شاخص و ترازی که مدنظر دولت است، با مشارکت ویژه در حوزه بانوان شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با یادآوری اینکه ارزیابی انطباق در مشاغل خانگی که توسط بانوان مدیریت می شود، از محورهای تفاهم‌نامه امروز است، ابراز امیداوری کرد که بتوان از ظرفیت بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست در این زمینه استفاده کرد.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه پیشگیری از مخاطرات تهدید کننده زنان و خانواده، راه‌اندازی دفتر استاندارد سازی در معاونت، ایجاد اتاق مادر و کودک‌ در فرودگاه‌ها و همه مراکز عمومی، مورد توجه قرار گرفته است.

استانداردسازی پوشاک بانوان و کودکان

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه امیدوارم با تلاش در این حوزه در صحنه‌های بین المللی ورود کرده و حرف برای گفتن داشته باشیم، بر نقش بانوان در خانه و خانواده به عنوان مدیر در حوزه استفاده از کالاهای استاندارد تاکید کرد، ادامه‌ داد: نظام جمهوری اسلامی نقش بانوان را کیفی می داند و آنها را در تراز انقلاب و مکتب ایدیولوژیکی تلقی می‌کند.

وی با ارایه گزارشی از وضعیت بانوان شاغل در سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: سازمان امسال ۱۰۰ ساله می‌شود و بیش از ۶۰ درصد کارکنان این سازمان را بانوان متخصص تشکیل می‌دهند.

اسلام‌پناه با بیان اینکه این سازمان ۷۰۰ نیروی جدید در دست استخدام دارد و به سمت جوان سازی مدیران سازمان می رویم، گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ شرکت وابسته داریم که برخی تا دو هزار نفر پرسنل دارند.

بنا به این گزارش؛ این تفاهم‌نامه در هفت ماده تدوین شده که رشد و ارتقاء توانمندیهای بانوان در فرایند تدوین استانداردهای ملی، توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه زنان کشور، همکاری و مشارکت در زمینه تدوین استانداردهای ملی به ویژه در حوزه‌های اجتماعی، زنان و خانواده، مشارکت در تألیف کتب و مقالات علمی مرتبط با استانداردهای اجتماعی از جمله این موارد است.

همچنین فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب و کارهای پایدار خانواده محور با تولید محصولات سالم و استاندارد، همکاری مشترک در پروژه های تحقیقاتی و احصاء مخاطرات تهدیدکننده زنان و خانواده، مشارکت در برگزاری همایشها و نمایشگاههای مشترک مرتبط با موضوع تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =