کد خبر: 12066
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
شیر مدارس

پیام خانواده-توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی که در آغاز سال تحصیلی جدید از سوی رییس جمهور وعده آن داده شده و در هفته های گذشته توزیع آن در سایر استان‌ها آغاز شده بود، امروز - یکشنبه - به شهر تهران رسید و قرار است از این پس دو روز در هفته در بین دانش آموزان ابتدایی توزیع شود.

به گزارش پیام خانواده؛ خبر خوش توزیع رایگان شیر در مدارس که نویدبخش تقویت سلامت جسمی و ذهنی دانش‌آموزان است، پس از ۶ سال توقف با اهتمام دولت سیزدهم در سال تحصیلی جدید محقق شد؛ ایده توزیع شیر در مدارس با زیرپوشش قرار دادن حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال ۷۹ آغاز شد و براساس این طرح، ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته شد و در نهایت در سال ۹۶ به بهانه کمبود منابع اعتباری، این طرح متوقف شد.

این توقف درحالی صورت گرفت که کارشناسان تغذیه و مسئولان حوزه آموزش و سلامت معتقدند که شیر می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان را تامین کند و اصرار دارند تا فرهنگ سازی مصرف شیر در بین دانش‌آموزان انجام شود؛ کارشناسان بر این باورند که طرح توزیع رایگان شیر در مدارس می‌تواند از پوکی استخوان و کاهش متوسط قد دانش‌آموزان، پوسیدگی دندان، کاهش حافظه و کاهش ابتلا به سرطان جلوگیری کند و سبب تقویت پوست و مو، افزایش حجم ماهیچه و کاهش استرس شود.

بر این مبنا از مهرماه بحث تامین اعتبارات توزیع شیر رایگان در دستور کار دولت قرار گرفت و هشتم آبان ماه دولت در مصوبه ای وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد شیر رایگان میان دانش‌آموزان ابتدایی (اول تا ششم) را به صورت ۲ روز در هفته و تا سقف ۷۵ روز در هر سال تحصیلی تا اعتبار ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوطه اجرایی کند.

پس از تامین اعتبار و انعقاد قرارداد با کارخانجات لبنی، گام های اجرایی این طرح طی هفته های گذشته در استان های مختلف آغاز شد و سرانجام امروز - ۱۹ آذر - این طرح به مدارس شهر تهران رسید و آیین توزیع شیر در مدارس شهر تهران در یکی از مدارس تهران اجرایی شد.

در این آیین که در یکی از مدارس منطقه ۹ شهر تهران برگزار شد، اعلام شد که قرار است دانش‌آموزان دبستانی در تهران روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته در مدرسه شیر دریافت می کنند.

آنطور که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده، همه دبستان‌های دولتی و غیردولتی کشور تحت پوشش توزیع شیر قرار دارند.

اکنون ۹ میلیون دانش آموز در مقطع تحصیلی دبستان (پایه اول تا ششم ابتدایی) تحصیل می کنند و دولت قصد دارد در مدارس دولتی دو بار در هفته و به مدت ۳۵ نوبت شیر توزیع کند.

استمرار اجرای این طرح در سال های آینده نیازمند پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سنواتی کل کشور است و انتظار می رود در جریان لایحه بودجه این مهم در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد تا این طرح که با هدف فرهنگ سازی بین کودکان اجرایی شده است، متوقف نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =