زنان

پیام خانواده- مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از تهیه اطلس وضعیت زنان و تنظیم اولویت‌های حوزه بهداشت و سلامت زنان و خانواده خبر داد.

به گزارش پیام خانواده؛ شهرزاد هوشمندی‌نیا با اشاره به هماهنگی این معاونت با سایر دستگاه‌ها اجرایی برای پیگیری و اجرای قوانین مرتبط با حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: ایجاد ارتباط و هماهنگی با دستگاه‌ها برای اجرای قوانین در عرصه‌های گوناگون از جمله فعالیت‌های قابل توجه در معاونت است؛ به عنوان مثال برنامه‌ای با محوریت «بررسی وضعیت سلامت و تندرستی زنان بر اساس آمایش سرزمین» در دستور کار معاونت قرار گرفته و اقدامات شایسته‌ای هم در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: از جمله دستاوردهای این برنامه مسأله‌یابی و آسیب‌شناسی نیازهای بهداشتی و سلامت زنان در ۳۱ استان، تهیه اطلس وضعیت زنان و تنظیم اولویت‌های حوزه بهداشت و سلامت زنان و خانواده، برگزاری برنامه هفته سلامت زنان (سبا)، بررسی مشکلات درمان ناباروری، ‌بررسی کمبود مراکز درمان ناباروری در استان‌های کشور و اخذ اعتبار برای این امر در سفرهای استانی (حمایت از زوجین نابارور و پیگیری تکمیل و تجهیز مراکز ناباروری)، شناسایی مهمترین اولویت‌ها و مسائل تندرستی زنان و دختران ورزشکار و تجلیل از مدال‌آوران حوزه‌های مختلف ورزشی، تأمین زیرساخت‌های لازم در راستای سلامت بانوان با بهره‌گیری از امکانات ورزشی با تأمین اعتبار ساخت و تعمیر ورزشگاه خاص بانوان از آن زمره است.
اطلس وضعیت زنان تهیه شد/تدوین منشور مشاوره خانواده در دست اقدام است

مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده پیگیری اجرای بیمه ناباروری و تجهیز مراکز ناباروری در کشور و تشویق کارمندانی که ازدواج کرده یا فرزندآوری داشته‌اند، را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و اظهار داشت: پیگیر اجرای ماده ۲۷ قانون جوانی و جمعیت برای انتقال پزشکان به محل سکونت هستیم که با برخی عدم همکاری‌ها روبرو بود و شاید هم دلایل منطقی مانع از تحقق این ماده شده است.

وی، موضوع دورکاری زنان باردار یا مادرانی که کودک زیر ۶ سال دارند را از دیگر اقدامات معاونت عنوان کرد و افزود: در این امر هم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و برخی مدیران هم به راحتی با این مسئله همراهی نمی‌کنند.

موضوع دورکاری زنان باردار یا مادرانی که کودک زیر ۶ سال دارند را از دیگر اقدامات معاونت عنوان کرد و افزود: در این امر هم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و برخی مدیران هم به راحتی با این مسئله همراهی نمی‌کنند.مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به ارائه تسهیلات ازدواج، اشتغال، جهیزیه به زوج‌های مزدوج در مناطق روستایی و شهرهای زیر بیست هزار نفر، خاطرنشان کرد: از جمله این تسهیلات می‌توان به بیمه زوجین و اعطای تسهیلات ازدواج به زوجین متولد دهه ۶۰ که از ۳۰ خرداد تا اسفند ۱۴۰۲ اقدام به ازدواج می‌کنند به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، ارائه تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه (تسهیلات کالابرگ جهیزیه) به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و ارائه تسهیلات اشتغال (مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان) به زوجین متولد دهه ۶۰ ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اشاره کرد.

هوشمندی‌نیا با اشاره به برگزاری جشنواره بانوی ایرانی جهت شناسایی توانمندی‌های هنری رسانه‌ای و تقدیر از بانوان برتر، اظهار داشت: در فراخوان ایده‌های دختران ۱۲ تا ۱۸ سال با عنوان (نقش من در فردای سرزمینم) با تائید طرح‌های منتخب، ویترین دخترانه در سکوهای داخلی جهت برآورده‌سازی نیازهای فرهنگی، بهداشتی و مشاوره‌ای دختران، طراحی شده است.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص تعاملات نخبگانی، با ایجاد صفحه اختصاصی پژوهش‌های مورد نیاز معاونت در پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اعلام اولویت‌های پژوهشی، شناسایی و معرفی زنان نخبه در عرصه‌های گوناگون علمی- فرهنگی و ورزشی، حمایت از جهاد تبیین در دانشگاه‌ها، گام‌هایی برداشته شد.

«پیشگیری از بازماندگی از تحصیل دختران» با تدوین برنامه و حمایت از آموزش ۲ هزار و ۶۵۰ دختر و زن روستایی و عشایری در ۲۶ استان، تربیت ۲۶۵ مربی و تسهیلگر در ۲۶ استان کشور از دیگر اقدامات معاونت در تحقق اهداف و برنامه‌ها در بخش آسیب‌زدائی بوده است.هوشمندی‌نیا با اشاره به رصد، ارزیابی و تهیه اطلس زنان، افزود: در بخش جمع‌آوری آمار زنان جهت برنامه‌ریزی صحیح برای آنان، برنامه شناسایی شناساگرها و متغیرهای آماری در راستای عدالت جنسیتی، موجب احصاء ۴۲۹ قلم آماری؛ احصاء ۴ متغیر آماری جهت درج در فهرست آمار رسمی کشور شد.

وی با یادآوری اینکه برنامه طراحی اطلس آماری باعث شناسایی ظرفیت‌ها و آسیب‌های این حوزه به تفکیک استان‌ها شد، ادامه داد: تدوین سالنامه زنان و خانواده با ایجاد زمینه ارائه گزارش آماری فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه زن و خانواده در سطح کلان در اختیار دولتمردان برای قانونگذاری و مشارکت قرار دهد.

این مسئول در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: با وجود اینکه پرداختن به آسیب‌ها به سازمان بهزیستی و سازمان اجتماعی کشور مربوط است ولی معاونت امور زنان و خانواده رصد، گزارش‌گیری و هماهنگی اجرا را انجام می‌دهد.

وی افزود: در این راستا یکی از برنامه‌های معاونت در سال گذشته، «تدوین شناسنامه وضعیت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی حوزه زن و خانواده و تهیه نقشه تطبیقی آسیب‌های اجتماعی استان‌ها» بود که رصد و شناسایی آسیب‌های اجتماعی موجود در هر استان و رتبه‌بندی استان‌های پربسامد بر حسب هر آسیب اجتماعی در سطح کشوری از دستاوردهای آن بوده است.

هوشمندی نیا تاکید کرد: ایجاد نقشه مسیری جهت برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تدوین برنامه‌های عملیاتی در سطوح استانی و ملی با در نظرگرفتن آسیب‌های پرتکرار و پربسامد بالاتر از میانگین کشور از دیگر اهداف و دستاوردهای ورود این معاونت به حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان بوده است.


هوشمندی‌نیا خاطر نشان کرد: هماهنگی با آموزش و پرورش و آستان قدس رضوی برای اجرای «برنامه آموزش مهارت‌های زندگی (در قالب طرح زندگی و بالندگی)» از جمله اقدامات معاونت برای تدوین برنامه آموزش مهارت‌های زندگی به والدین دانش‌آموزان به شمار می‌آید. از جمله دستاوردهای این برنامه، تهیه بسته‌های آموزشی، ارتقاء آگاهی و مهارت، افزایش تعامل و ارتباط مؤثر، افزایش توانمندی حل مسئله، نهادینه‌کردن و ترویج زیست عفیفانه دانش‌آموزان و شناساندن آسیب‌های دوران نوجوانی) در برخی استان‌ها بود.

به گفته وی، «پیشگیری از بازماندگی از تحصیل دختران» با تدوین برنامه و حمایت از آموزش ۲ هزار و ۶۵۰ دختر و زن روستایی و عشایری در ۲۶ استان، تربیت ۲۶۵ مربی و تسهیلگر در ۲۶ استان کشور و در نهایت «برنامه آموزش سبک زندگی با هدف تحکیم خانواده برای زوجین (تا ۵ سال زندگی مشترک)» در ۵ استان در جهت افزایش دانش و مهارت‌های زندگی، استحکام خانواده و پیشگیری و کاهش طلاق، آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرزندآوری؛ از دیگر اقدامات معاونت در تحقق اهداف و برنامه‌ها در بخش آسیب‌زدایی بوده است.

هوشمندی‌نیا افزود: «تهیه سند راهبردی آسیب‌های اجتماعی زن و خانواده مشتمل بر راهبردها و اقدامات در سه سطح پیشگیری با عنایت به گستره اجرا» از دیگر برنامه‌های معاونت بوده است؛ با تدوین چشم‌انداز، برنامه‌ریزی و انسجام در عملکرد و اولویت‌دهی به برنامه‌ها با عنایت به آسیب‌ها بر اساس ظرفیت‌های استانی و اعتبارات موجود و نظام‌مندکردن اقدامات پیشگیرانه با استفاده از ظرفیت‌های دستگاهی، از جمله دستاوردهای اجرای این برنامه است.

به گفته وی، در همین راستا و بر مبنای تکلیف نقشه مهندسی کشور «تدوین منشور مشاوره خانواده» مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و ارتقاء، ساماندهی و نظارت و پایش مراکز مشاوره در دست اقدام است.

مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به تدوین «برنامه بلندمدت مشاوره پیشگیرانه و فعال خانواده تحت عنوان «نوهمسران» برای زوجین در ۵ سال اول زندگی مشترک»، ابراز امیدواری کرد: با اجرایی‌شدن این برنامه شاهد صیانت از تحکیم، تداوم و تعالی خانواده، تنزل آسیب طلاق، متارکه و جدایی زناشویی باشیم.

«برنامه‌های پیشگیری از آسیب خودکشی» از دیگر برنامه‌های عملیاتی معاونت بود که منتج به آگاهی‌بخشی و آموزش همراه با مشاوره و درمان، افزایش تاب‌آوری، افزایش امید به زندگی و ایجاد نشاط اجتماعی در ۱۸۰۰ دانش‌آموز دختر نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله و والدین آن‌ها در استان‌های پرخطر و برگزاری ۴۸۰ ساعت دوره آموزشی شد.

وی با اشاره به اینکه همسوسازی اقدامات با سیاست‌های کلی جمعیت و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آموزش زوجین جهت ارتقای کیفیت رابطه زوجی، از دستاوردهای پیش‌بینی‌شده در این برنامه است، ادامه داد: پیگیری معاونت در خصوص برنامه «حمایت از طرح‌های معطوف به پیشگیری از آسیب طلاق» در قالب طرح مهر ماندگار منجر به اجرای آن در ۴۰ روستا و آموزش مهارت‌های زندگی و روابط زناشویی در راستای کاهش طلاق به یک هزار نفر، از جمله دستاوردهای قابل اشاره در این زمینه است.

وی خاطر نشان کرد: «برنامه‌های پیشگیری از آسیب خودکشی» از دیگر برنامه‌های عملیاتی معاونت بود که منتج به آگاهی‌بخشی و آموزش همراه با مشاوره و درمان، افزایش تاب‌آوری، افزایش امید به زندگی و ایجاد نشاط اجتماعی در ۱۸۰۰ دانش‌آموز دختر نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله و والدین آن‌ها در استان‌های پرخطر و برگزاری ۴۸۰ ساعت دوره آموزشی شد.

هوشمندی‌نیا، «برنامه‌های پیشگیری از آسیب اعتیاد در زنان و دختران» با مشارکت مردمی و برنامه‌ریزی عملیاتی برای تدوین برنامه‌های کوتاه مدت در حوزه پیشگیری از اعتیاد زنان و دختران و همچنین «بازتوانی و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی و خیابانی» با شناسایی، مهارت‌افزایی و توانمندسازی اقتصادی بانوان گروه هدف؛ مشاوره گروهی خانواده‌های گروه هدف به منظور ارتقای تاب‌آوری و آمادگی پذیرش گروه هدف در خانواده؛ را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد.

وی افزود: برنامه‌های بازدید و ملاقات با زنان آسیب‌دیده و بازدید از بند زنان و مرکز بازپروری نیز موجب بررسی و ارائه راهکارهای بازگشت زنان به خانواده، آزادسازی ۱۲۰ زن زندانی با اولویت زنان دارای فرزند، اخذ اعتبار برای تعمیر و تجهیز زندان‌ها، ایجاد زمینه اشتغال بانوان، مردمی‌سازی و تسهیل برخی از خدمات جهت کاهش آسیب در استان‌ها، قرارداد با سازمان زندان‌ها برای بهره‌گیری از پابند جهت آزادی زندانیان شده است.

برنامه‌های پیشگیری از آسیب خودکشی موجب آگاهی‌بخشی و آموزش همراه با مشاوره و درمان، افزایش تاب‌آوری، افزایش امید به زندگی و ایجاد نشاط اجتماعی دانش‌آموز دختر نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله و والدین آن‌ها در استان‌های پرخطر شد.

فعال شدن مناسبات بین‌المللی که در آغاز دولت سیزدهم
مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت با اشاره به توسعه تعاملات بین‌المللی و نمایش توانمندی‌های حوزه زنان علاوه بر بررسی تطبیقی جایگاه خانواده از منظر اسلام و اسناد بین‌المللی، افزود: فعال شدن مناسبات بین‌المللی که در آغاز دولت سیزدهم دچار ایستائی و رکود بود، در دیدار با ۱۴۸ هیات رسمی و مقامات ارشد کشورها، موجب معرفی حقایق پیشرفت زنان و خانواده ایرانی و گسترش تعاملات جهانی در موضوع زن و خانواده بود.

هوشمندی‌نیا با اشاره به تصدی مقام ریاست ۲ سالانه کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که در دولت قبل این جایگاه مهم و تاثیرگذار برای معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده قابل دسترسی نبود، یادآور شد: کشورمان با برگزاری هفتمین نشست کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه (آیورا) در تهران با حضور ۱۹ نماینده از ۱۱ کشور در سال ۱۴۰۲، همزمان با آغاز دومین ریاست کشورمان و پیگیری مصوبات هفتمین نشست کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه (آیورا) از جمله سند تهران، علاوه بر اینکه توانست فرصت بسیار مناسبی برای بازنمائی وضعیت پیشرفت زنان و خانواده به جهانیان را ایجاد نماید، موفق به دریافت نامه قدردانی از دبیرخانه اتحادیه، به منظور برگزاری موفق این رویداد در ایران شد.
اطلس وضعیت زنان تهیه شد/تدوین منشور مشاوره خانواده در دست اقدام است
وی ادامه داد: شرکت در اجلاس سالیانه مقامات ارشد آیورا در سریلانکا سال ۱۴۰۲ و ارائه گزارش ملی کشورمان در این کارگروه توسط نماینده معاونت، ضمن توسعه تعاملات و نمایش توانمندی زنان نخبه ایرانی با هدف توانمندسازی زنان کشورهای عضو آیورا، به انعکاس واقعیات مستند از وضعیت پیشرفت و دستاوردهای حوزه زن و خانواده کشور بر اساس شاخص‌های مصوب بین‌المللی پرداخت.

مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های جانبی، نشست‌های رسمی و تخصصی و همچنین نشست‌های مجازی در قالب کارگاه‌های علمی و آموزشی، افزود: نمایشگاه جانبی اجلاس پنجاه و سوم شورای حقوق بشر در ژنو در سال۱۴۰۲ و نمایش حجاب و مد زنان ایرانی؛ برگزاری و شرکت در بیش از ۱۵ نشست بین‌المللی تخصصی، ارتباط گسترده و مطالبه‌محور با مجامع بین‌المللی؛ مشارکت در تدوین ۸ عنوان گزارش ملی جهت ارائه به مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین دیدار با بیش از ۹۰ هیات رسمی و مقامات ارشد کشورها، از دیگر دستاوردهای معاونت در عرصه تعاملات بین‌المللی معاونت در دولت مردمی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =