کد خبر: 12491
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
غربالگری

پیام خانواده-طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان با هدف ارتقای سطح سلامت بانوان بالای 40 سال به صورت آزمایشی در چهار بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا می‌شود.

به گزارش پیام خانواده از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فاطمه رضوان مدنی مدیر پروژه غربالگری سرطان‌های شایع زنان روز شنبه در این باره اظهار داشت: در این طرح که برای نخستین بار به صورت رایگان اجرایی می شود، همه همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران که بالای ۴۰ سال دارند، در ۴ بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، اکبرآبادی، فیروز آبادی و فیروزگر مورد غربالگری قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه این طرح از روز ولادت حضرت فاطمه (س) آغاز شده و تا پایان امسال ادامه دارد، افزود: در سال آینده این غربالگری برای تمام زنان دانشگاه اجرا خواهد شد.

دکتر ناهید نفیسی فلوشیپ جراحی سینه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این باره اظهار داشت: در این طرح شایع ترین سرطان های زنان که شامل سرطان سینه و سرطان دهانه رحم است، مورد غربالگری قرار می گیرد.

وی افزود: قرار است با انجام ماموگرافی و سونوگرافی بافت پستان، سرطان سینه و با بررسی نمونه‌گیری از دهانه رحم و HPV احتمال بروز سرطان دهانه رحم مورد بررسی قرار گیرد.

نفیسی با تاکید بر خطرناک بودن این سرطان ها و تاثیر مثبت تشخیص به موقع آن در زنان، از بانوان دعوت کرد تا در دوره های زمانی در سلامتی خود را در زمینه پیشگیری از ابتلا این نوع سرطان ها مورد بررسی قرار دهند.

بنا بر این گزارش سرطان‌های سینه، دهانه رحم، روده بزرگ و پوست از شایع‌ترین انواع سرطان ها در بین زنان به شمار می روند که سابقه ژنتیکی، اضافه وزن، تحرک کم، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها الکلی، مصرف گوشت قرمز، سابقه پرتو درمانی یا قرار گرفتن در معرض اشعه از علل آن به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =