کد خبر: 12807
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
کاظمی

پیام خانواده-معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت: الگوی لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، خانواده محور و توجه به بانوان در بستر و بافتار جامعه بوده است.

به گزارش پیام خانواده؛ علی کاظمی معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک در گفتگویی به محوریت حقوق زنان و لایحه ارتقاء امنیت، در همایش اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، اصولا بر اساس فرمایش رهبر انقلاب درباره جلوگیری از ظلم نسبت به زنان نوشته شد و الگوی آن هم الگوی خانواده محور بود.

کاظمی گفت: در برخی از الگوها، رویکردهای فمینیستی محض حاکم است؛ که زن فارغ از همه ارتباطاتی که با جامعه و با خانواده دارد؛ مورد حمایت قرار بگیرد. اما در لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، توجه به بانوان در بستر و بافتار جامعه بوده است.

وی افزود: یکی از مواردی که رئیس جمهور، زمانی که ریاست محترم قوه بودند و روی آن تاکید داشتند؛ همین لایحه بود و به عنوان اولین لایحه هم به مجلس فرستادند.

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت: در لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، حمایت‌های اجتماعی و کیفری و هم تقسیم وظایف بین نهادهای مختلف دیده شده است.

کاظمی افزود: مواردی که بایسته است تا نظامی برای حمایت حقوقی از بانوان داشته باشیم؛ در این لایحه گرد هم آمده است.

وی گفت: برخی ممکن است ایراد کنند که چرا در لوایح دیگر نیامده است و یا اینکه محدود دیده شده است. برخی ممکن است ایراد بگیرند که برخی حمایت‌های دیگر را باید به یک شکل دیگر وارد لایحه کنیم.

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک افزود: این لایحه به اعتقاد ما یک فضای بحث و گفتمانی را در مورد بانوان ایجاد کرده است تا اینکه صاحبنظران کشور بتوانند نظرات و اندیشه‌ها و ایده‌های خودشان را وارد لایحه کنند و تصویب آن موضوع حمایت از زنان را که گاهی اوقات به یک موضوع پر کشمکش سیاسی تبدیل شده بود؛ به یک موضوع حقوقی و کارشناسی تبدیل کرده است.

کاظمی گفت: دومین فایده این لایحه این است زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا ساختارها و فرآیندهای حمایت از زنان در کشور بوجود آید تا الگویی که الگوی اسلامی است و قابل استفاده برای کشورهای دیگر است.

وی افزود: ما در یک همایش بین المللی بین کشورهای اسلامی وقتی عرضه کردیم برخی از کشورها از این لایحه استقبال کردند و می‌گفتند این لایحه خوبی است برای اینکه ما هم بتوانیم بر اساس آن استفاده کنیم و سرمشق‌هایی را بنویسیم.

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک در گفتگویی که با صداوسیما داشت؛ گفت: افزون بر این هم زمینه را برای یک تجربه ملی حقوقی در زمینه حمایت از زنان فراهم می‌کند. لوایح خاصیت شان این است که وقتی تبدیل به قانون می‌شوند چندین بار اصلاح و تکمیل می‌شوند مثل کتابی که ویرایش می‌شود و زمینه کار بهتر و بیشتر را در زمینه حقوق زنان فراهم می‌کند.

کاظمی افزود: انقلاب اسلامی یکی از آرمان هایش رعایت حقوق زنان بود. این لایحه می‌تواند تا حدی به این آرمان کمک کند.

وی همچنین گفت: این لایحه در کمیسیون مجلس در حال بررسی است و کلیات آن در صحن به تصویب رسیده است. ما امیدوار هستیم در همین مجلس به نتیجه برسد و بتواند درباره برخی از ظلم‌هایی که در مورد بانوان اتفاق می‌افتد یک پادمان مناسب باشد و خانم‌ها را مورد صیانت قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =