کد خبر: 12834
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
تک‌فرزندی

چند دهه گذشته در و دیوار شهرها و جاده‌ها پر بود از شعار فرزند کمتر زندگی بهتر؛ شعاری کوتاه و پر تکرار که در کشور بدل به یک فرهنگ شد و همگان به خیال اینکه فرزند کمتر برابر با زندگی بهتری است، زندگی با فرزندان پر تعداد را از یاد بردند. کارشناسان معتقدند تک فرزندی و فرزندآوری اندک، جمعیت آینده مازندران را تهدید می‌کند.

به گزارش پیام خانواده  به گفته کارشناسان، پرتوقع بودن، ایجاد تکبر و عزت نفس توخالی، ترس از خارج شدن از منطقه امن، مسئولیت انحصاری مراقبت از والدین پیر و احتمال سرکش شدن زودهنگام کودکان از پیامدهای تک فرزندی است.

حجت الاسلام محسن شیخی در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: بسیاری از مشکلات موجود در خانواده از بی‌فرزندی است.

وی با اشاره به اینکه نسل جوان ما به سمت پیری می‌رود گفت: چندفرزندی سبب شادی خانواده‌ها و امنیت زمان پیری والدین است.

امام جمعه لاله‌آباد در خصوص پیامد تک فرزندی، افزایش آمار طلاق و کاهش زاد و ولد در کشور، اظهار کرد: برخی نیز بیکاری را عامل طلاق می‌دانند در حالی‌که مازندران با وجود نعمات الهی و وضعیت اشتغال مناسب، از آمار طلاق بالایی برخوردار است و یا ایلام با وجود فقر و بیکاری پایین‌ترین آمار طلاق را دارد .

شیخی یادآور شد: تغییر فرهنگ در خانواده‌ها و ایجاد دودستگی فرهنگی غرب‌زده و سنتی بیشترین تاثیر را در طلاق ایفا می کند.

وی افزود: تک فرزندی از دیگر عوامل بسیار مهم در افزایش طلاق در جامعه است زیرا تمام امکانات مورد نیاز در اختیار این فرزندان قرار داشته و بهترین توجه و محبت‌ها را والدین و اطرافیان نسبت به آن‌ها دارند لذا آن‌ها مشکلات را لمس نکرده و تحمل هیچ برخورد خلاف میل خود را ندارند و به تندی واکنش نشان می‌دهند.

تک‌فرزندی چالش آینده جمعیت مازندران

امام جمعه لاله‌آباد تصریح کرد: دخالت والدین در این گونه موارد نیز بیشتر از والدین چندفرزندی است زیرا سعی دارند فرزند خود را به سمت خود بکشند و تحمل دوری آن‌ها را ندارند و این امر سبب دخالت‌های بی‌جا می شود.

شیخی یادآور شد: تغییر فرهنگی در مازندران و استانهای شمالی بیش از استان‌های دیگر است؛ این تغییر فرهنگ سبب تغییر در سبک زندگی هم شده که منجر به حیوان‌دوستی و نگهداری از سگ به‌جای فرزندآوری است.

امام جمعه لاله‌آباد خاطرنشان کرد: در مازندران خرده فرهنگ‌های اصیل از جمله گویش، غذاهای محلی و بومی، پوشاک و لباس‌های محلی، فرهنگ‌های زیبای ارتباط اجتماعی، شب‌نشینی، روحیه کمک و ایثار، صمیمت و یکدلی و غیره را از دست رفته و به نوعی دچار دوگانگی فرهنگی شده‌ایم که سبب شده است فرزندان و نسل های آینده از آن بی‌بهره باشند.

شیخی خاطرنشان کرد: جامعه دچار تهاجم و شبیخون فرهنگی شده است و مردم به‌جای آموختن خود را عالم همه علوم و مسائل می‌دانند و ناآگاهانه درگیر آن می‌شوند.

وی ادامه داد: شور و نشاط خانواده به تعدد فرزندان است و والدین دارای فرزندان زیاد حتی فرصت کارهای بی‌مورد را نداشته و تمام‌وقت خود را صرف تربیت و مدیریت فرزندان می‌کنند.

مازندران، دومین استان سالمند کشور است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در این خصوص اظهار کرد: بهبود شرایط زندگی، افزایش طول عمر و افزایش امید به زندگی منجر به افزایش جمعیت سالمندان در تمامی جهان شده است.

دکتر محمدرضا عادل مشهدسری، با بیان اینکه ۱۱ درصد جمعیت کشور سالمند است، تصریح کرد: مازندران دومین استان سالمند کشور است و روند پیر شدن جمعیت مازندران به نسبت آمار کشوری با شتاب بیشتری در جریان است.

وی با اعلام این خبر که ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان بابل سالمند هستند یادآور شد: از این تعداد ۵۶ درصد در شهر و ۴۴ درصد در روستا سکونت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۴۸ درصد میانسال، ۱۷ درصد نوجوان، ۱۵ درصد سالمند، ۱۵ درصد جوان و ۵ درصد کودک، هرم سنی جمعیت شهرستان بابل را تشکیل می‌دهند.

تک‌فرزندی چالش آینده جمعیت مازندران

صدای کودکان در کوچه کمتر شنیده می‌شود

خاتون حاجی‌زاده، مادر ۷۰ ساله مازندرانی، نیز در این رابطه به ایسنا گفت: مادر ۶ فرزند هستم که تمام عمرم را صرف تربیت و نگهداری این فرزندان سپری کردم.

وی با اشاره به اینکه تربیت فرزندان تنها دغدغه مادران قدیم بود، گفت: مادران کنار تربیت فرزندان مجبور به انجام کارهای سخت خانه و بیرون خانه بودند تا در اقتصاد خانواده نیز تاثیرگذار باشند.

این مادر مازندرانی با اشاره به اینکه شور و شوق بچه‌های قد و نیم قد به ما انگیزه زندگی می‌داد، گفت: فرزندان زیاد افتخار خانواده‌ها بود و در زمان ما داشتن فرزند کم، عیب محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه خانه ما از وجود فرزند خالی نبود، یادآور شد: فرزندان چراغ خانه ما بودند و با ازدواج یکی بقیه جای خالی وی را پر می‌کردند و دلمان به وجود آن‌ها خوش بود که هرگز تنها نخواهیم شد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: امروز نیز نوه‌های ما به خانه ما زینت می‌دهند و همیشه صدای خنده بچه‌ها در خانه می‌پیچد.

وی گفت: متاسفانه بچه‌های امروز یا تمایلی به فرزندآوری ندارند یا تنها یک فرزند دارند و این نه تنها فرزندان را گوشه‌گیر و غیرمسئولیت‌پذیر می‌کند بلکه بیم آن می‌رود بعد ازدواج آن‌ها والدین تنها و بی‌کس شوند.

وی خاطرنشان کرد: دیگر در کوچه و پس‌کوچه‌ها کمتر صدای بچه می‌آید، حتی شهر ما هم کودک و نوزاد دیده نمی‌شود و یا اندک است این مصیبت بزرگی است که هر جا نگاه می‌کنید پر از بزرگسال باشد.

حاجی‌زاده گفت: باید زوج‌های جوان بدانند روزی پیر می‌شوند و بدون داشتن فرزند دچار مشکل شده و بعدها پشیمان می‌شوند، شاید فرزند آن‌ها بخواهند برای کار و درس خواندن به خارج کشور بروند باید فرزندان دیگری باشند که به آن‌ها امید به زندگی دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =