کره جنوبی

معضل کاهش مداوم نرخ زاد و ولد طی دهه گذشته کره جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و این کشور به منظور تشویق افراد به فرزندآوری اقدامات مختلفی را انجام داده که امید می‌رود این مشوق‌ها این کشور را از بحران کنونی خارج کنند.

به گزارش پیام خانواده   در همین راستا به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه یک شرکت ساختمانی در کره جنوبی به هر کارگرش که بچه‌دار شود مبلغی حدود ۷۰ هزار یورو می‌پردازد به این امید که به حل مشکل نرخ پایین زاد و ولد در این کشور کمک کند.

این شرکت در حال حاضر در مجموع ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو یک‌جا به کارمندانی که از سال ۲۰۲۱ بچه به دنیا آورده‌اند، پرداخت کرده از جمله دو خانواده با دو فرزند که هر کدام حدود ۱۳۸ هزار یورو در جلسه سال نو کارکنان در اوایل این ماه دریافت کردند.

«هان دونگ هون»، وزیر دادگستری کره جنوبی در دسامبر گذشته گفته بود که این کشور به‌دلیل بحران جمعیتی در خطر انقراض جمعیت است.

«جونگ کیون لی»، بنیانگذار این گروه ساختمانی به نام «بویونگ» نیز در جلسه کارکنان گفت: اگر وضعیت کنونی نرخ پایین زاد و ولد ادامه یابد، ما با یک بحران وجودی ملی مانند کاهش نیروی کار و کمبود نیروی انسانی دفاعی لازم برای امنیت ملی مواجه خواهیم شد.

نرخ تولد در کره جنوبی بیش از پیش کاهش یافته و این مسئله نگرانی مقام‌های این کشور را به همراه داشته است و سیاست‌های دولتی تاکنون نتوانسته منحنی زاد و ولد در این کشور را معکوس کند. نرخ باروری در این کشور کمترین میزان در جهان است و به‌طور متوسط ۰.۷۸ فرزند برای هر زن است. با این حال دولت کمک هزینه عائله‌مندی، شمار مهدکودک‌ها و حتی مدت مرخصی والدین برای به دنیا آمدن نوزادان را افزایش داده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های بیشتری در این کشور چنین طرح‌هایی را اجرایی کنند. در همین زمینه گروه ال‌جی، مرخصی والدین را بیشتر کرده که می‌تواند تا دو سال طول بکشد و سه روز مرخصی استحقاقی به کارمندانی که تحت درمان ناباروری هستند، می‌دهد.

«اینسیل یی»، رئیس موسسه «جمعیت شبه جزیره کره برای آینده» که در حوزه تلاش برای افزایش جمعیت در این کشور فعالیت می‌کند در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: یکی از بزرگترین نیازها برای شرکت‌ها نیروی کار است و جمعیت پایین باعث می‌شود آنها برای استخدام نیرو با مشکل رو به رو شوند، اما جنبه دیگر ماجرا این است که این شرکت‌ها به مشتری و مصرف‌کننده هم احتیاج دارند، چیزی که در کره در حال ناپدید شدن است.

«سمی هونگ»، مدیر منابع انسانی شرکت بویونگ که این مبالغ را به کارمندانش داده به یورونیوز می‌گوید: ما پس از دریافت این مبلغ به بچه دومی فکر می‌کنیم که تا به حال درباره‌اش برنامه ریزی نکرده‌ایم. من خوشبین هستم که این مشوق‌ها به همکارانمان در شرکت انگیزه بیشتری دهد. این سیاست تشویقی غیرمتعارفی است و در نتیجه فکر می‌کنم بسیاری از کارمندان همچون ما به فکر تجدید نظر در برنامه‌ریزی‌های خود هستند و شاید آنها هم مانند ما به فرزند دوم بیندیشند.

ارائه مبلغی به اندازه‌ای که بویونگ به کارمندانش پرداخت کرده در کره بی سابقه است، اما گزارش ها حاکی از آن است که چندین شرکت این کشور اخیرا طرح‌های جدیدی را برای تشویق زایمان و تأمین رفاه کارکنان ارائه کرده‌اند.

آنها معتقدند همکاری دولت برای حمایت بیشتر از کارمندانشان ضروری است.

با این حال پاداش یکباره نمی تواند همه مشکلات را حل کند. کارشناسان می گویند فرهنگ کار و تقسیم عادلانه وظایف والدینی بین زنان و مردان نیز بسیار مهم است. «یی» در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: شما می‌دانید که تربیت کودک کاری نیست که فقط در یک روز بتوان آن‌ را انجام داد و شما باید تا زمانی که کودک حداقل ۲۰ ساله شود روی این کار تمرکز کنید. من از جوانان پرسیده‌ام که آیا مایل به بچه دار شدن هستند یا خیر و آنها پاسخ دادند مطمئنا اگر از آنها حمایت مالی شود این کار را خواهند کرد.

در عین حال همه چنین نظری ندارند و برخی حتی با وجود پول هم حاضر به بچه‌دار شدن نیستند و موضوعات دیگری که می‌تواند در این روند موثر باشد و تغییراتی که حضور کودک می‌تواند زندگی والدین را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است به مانعی جدی‌تر برای عملی کردن این تصمیم مهم تبدیل شود.

اقتصاد کره رو به کوچک شدن خواهد رفت

کارشناسان در کره جنوبی پیش‌بینی کرده‌اند که جمعیت این کشور ممکن است در دهه‌های آینده بیش از ۱۰ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

در پی انتشار آماری از کاهش نرخ زاد و ولد در کره جنوبی، بانک مرکزی این کشور هشدار داد اگر در این مورد تصمیمی به‌موقع گرفته نشود تا نیمه قرن جاری، اقتصاد کره رو به کوچک شدن خواهد رفت.

همچنین بر اساس اعلامیه این بانک، کاهش آمار فرزندآوری به معنای کمتر شدن تعداد نیروی کار در آینده است که به نوعی بازوی اقتصاد این کشور را شکل می‌دهند.

کارشناسان در سال‌های اخیر نسبت به پیامدهای کاهش جمعیت در این کشور هشدار داده‌اند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، آمار منتشر شده در نوامبر ۲۰۲۲ نشان داد میانگین تعداد فرزندان یک زن در کره جنوبی در طول زندگی‌اش به تنها ۰.۷۹ کاهش یافته است.

این آمار بسیار کمتر از رقم ۲.۱ است که برای حفظ جمعیت پایدار نیاز است و حتی در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و ژاپن که روند کاهشی را طی می‌کنند، پایین‌تر است.

این شرایط برای کشوری با جمعیت سالخورده که برای حمایت از سیستم بازنشستگی خود با کمبود شدید نیروی کار مواجه است، مشکل ساز شده است.

درخواست رئیس‌ جمهوری کره جنوبی برای مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد

«یون سوک یول»، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز خواستار «عزم راسخ» برای مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور شده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی چندی پیش به کابینه خود گفت: زمان کوتاه است. امیدوارم هر سازمان دولتی با قاطعیت و امکانات موجود به موضوع زاد و ولد پایین رسیدگی کند.

یون با توجه به اینکه کره جنوبی دارای پایین ترین نرخ زاد و ولد در جهان است، خواستار «راه حل های مؤثر» برای معضل کاهش نرخ زاد و ولد شد و از مقامات خواست تا با دیدگاهی متفاوت به این موضوع بنگرند.

یون گفت: موضوع کاهش زاد و ولد ما را ملزم می‌کند که شرایط را جدی‌تر بگیریم و علل و راه‌حل‌ها را از ابعادی متفاوت نسبت به گذشته بررسی کنیم.

کره جنوبی به رغم صرف حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در ۱۶ سال گذشته برای ارتقای رشد جمعیت، شاهد کاهش مستمر تولدهای جدید بوده است.

در همین حال برخی از دولت‌ها در سراسر جهان برای تشویق افراد به فرزندآوری اقداماتی را انجام داده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

برخی از اقدامات اخیر دولت‌های جهان که زوج‌ها را به فرزندآوری ترغیب می‌کند عبارتند از:

۱. ارائه خدمات مقرون به صرفه برای مراقبت از کودکان

ارائه پاداش‌ها و کمک هزینه‌ها به والدین می‌تواند یکی از مشوق های افزایش فرزندآوری باشد. همچنین کاهش هزینه و شهریه‌های مهدهای کودک و مراکز نگهداری از کودکان نیز کمک کننده است. در همین راستا، مقامات کره جنوبی برای افزایش نرخ زاد و ولد به کارمندانی که صاحب فرزند شوند، مرخصی تشویقی می‌دهند تا بیشتر در منزل بوده و از فرزند خود مراقبت کنند.

۲. تسهیل دورکاری مادران

کارکردن در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن به ویژه برای کارمندان زن حالت افراطی به خود می‌گیرد و در بیشتر کشورهای توسعه یافته فرهنگ کار با زندگی خانوادگی در تضاد است.

یکی از گزینه های موجود در اختیار دولت ها این است که سعی کنند دورکاری و کار پاره وقت را بیشتر در دسترس قرار دهند. در کشورهایی با شمار بالاتر مشاغل پاره وقت و دورکاری، تمایل به فرزندآوری به مراتب بیشتر است.

۳. ایجاد انعطاف بیشتر از سوی کارفرمایان در شرایط کاری پدران

کارشناسان در یک بررسی خانواده‌های دارای یک فرزند را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که کاهش دغدغه های کاری پدران و حضور بیشتر در کنار خانواده و مشارکت در کارهای خانه با شانس داشتن فرزند دوم در آن خانواده مرتبط است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =