کد خبر: 13254
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
رئیس زاده

پیام خانواده- رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص سند سیاست‌های کلی سلامت، گفت: تنها راه پیشرفت‌ جامعه پزشکی و برون رفت از بسیاری از چالش ها فقط عمل به این سند است.

به گزارش پیام خانواده؛ نشست خبری دهمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت «توسط مقام معظم رهبری» امروز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ با حضور محمد رئیس‌ زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی و معاونین این سازمان برگزار شد.

در ابتدا رئیس زاده در خصوص سند سیاست‌های سلامت گفت: این سند در ۱۴ بند تدوین شده و بیش از ۹۲ مفهوم در حوزه بهداشت و درمان و کلیت سیاست گذاری‌ها در این سند آمده است و همه حوزه ها را شامل شده می‌شود. وی در ادامه تأکید کرد: تنها راه پیشرفت‌های جامعه پزشکی و برون رفت از بسیاری از چالش ها فقط عمل به این سند است. با عمل به قانون و سیاست‌های این سند، مشکلات حوزه سلامت برطرف خواهد شد در غیر این صورت عکس این مسئله اتفاق خواهد افتاد.رئیس زاده ادامهدر ادامه بیان کرد: تولیت نظام سلامت، ارزشیابی و نظارت باید توسط وزارت بهداشت انجام شود اما متاسفانه مدیریت منابع و نظام بیمه‌ای در خارج از وزارت بهداشت انجام می‌شود که با سند سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه سلامت مغایرت دارد.

امکان ارائه برخی از خدمات سلامت در سایر نقاط کشور وجود ندارد

وی در خصوص عدالت در نظام سلامت و براساس سیاست‌های کلی سلامت توضیح داد: قرار نیست برخی از خدمات سلامت در سایر نقاط کشور وجود داشته باشد. این مسئله نه امکان پذیر است و نه به صلاح است. امکانات درمان برخی از بیماری‌ها مانند پیوند مغز و استخوان در برخی از کلان‌شهرها مانند تهران است. بنابراین بیمار و همراهانش مجبور هستند برای درمان از شهرستان به تهران بیایند. اما دولت، وزارت بهداشت و مردم باید کمک کنند تا این افراد مجبور نباشند در جلوی درب بیمارستان ها چادر بزنند.رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه بیان کرد: برخی از خدمات هم در استان‌های دیگر وجود دارد اما مردم باز تمایل دارند که به تهران بیایند؛ زیرا فکر می کنند که کیفیت ارائه خدمات در تهران بیشتر است در حالی که اینطور نیست و باید یک فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام شود.وی در خصوص درمان رایگان کودکان زیر هفت سال تصریح کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال طرح خوبی است اما باید منابع مبلغ فرانشیز دریافتی از بیمار که قبلاً از بیمار دریافت می‌شد، در نظر گرفته شود؛ که در این صورت باید منابع پیش از موعد در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

همه پرونده‌های منجر به فوت خطرناک نیست

وی درباره پرونده‌های انتظامی_پزشکی منجر به فوت گفت: همه پرونده‌های منجر به فوت خطرناک نیست، زیرا در برخی از مواقع ممکن است بیمار بدون قصور پزشکی فوت کرده و یا درصد قصور باشد. این دسته از پرونده‌ها خطرناک محسوب نمی‌شوند. مگر اینکه درصد زیادی از قصور پزشکی وجود داشته باشد.

چرا در برخی از رشته‌ها متخصص کم داریم؟

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص کمبود متخصص در برخی از رشته‌های پزشکی توضیح داد: در حال حاضر 98000 پزشک عمومی در کشور وجود دارد در حالی که در برخی از رشته‌های تخصصی تا بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خالی وجود دارد. به عنوان مثال برای رشته بیهوشی در سال ۳۸۰ نفر ظرفیت وجود دارد اما کمتر از 100 نفر در این رشته شرکت می‌کنند. وی در ادامه افزود: این مسئله نشان دهنده آن است که دسترسی به متخصص کم است. در طی ۴ سال باید 1400 متخصص بیهوشی فارغ‌التحصیل شوند در حالی که آمار زیر 400 نفر است. بنابراین افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی هیچ ارتباطی به افزایش متخصص‌ها ندارد. وی در خصوص رشته‌های دارای ظرفیت خالی گفت: در حال حاضر ظرفیت برخی از رشته‌ها مانند بیهوشی، اطفال و عفونی، داخلی، جراحی و طب اورژانس خالی است.

روش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، نیروها اجباری در این مناطق هستند

وی در خصوص مشکلات و کمبودهای سلامت در مناطق محروم گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد از پزشکان در شهرها مختلف مشغول به کار هستند. اما تمام مشکلات سلامت مناطق محروم با به کارگیری نیروهای طرحی برطرف نمی‌شود و باید به سمت بومی گزینی رفته و نیروهای متخصص تربیت شوند.وی در خصوص شرایط پزشکان و نیروهای اعزامی به مناطق محروم گفت: نیروهای حاضر در مناطق محروم با رغبت به این مناطق نرفته و با اجبار اعزام می‌شوند. رئیس‌زاده با تأکید بر اینکه باید طب سنتی در کشور استانداردسازی شود بیان کرد: قرار نیست هرشخصی به عنوان متخصص طب سنتی در رسانه‌ها به مردم مشاوره دهد. طب سنتی باید در کشور علمی و استانداردسازی شده و براساس آن استفاده شود.

علت خودکشی رزیدنت‌ها چیست؟

بابک شکاری معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه جلسه در خصوص خودکشی برخی از رزیدنت‌ها توضیح داد: برای رسیدگی به خودکشی برخی از همکاران حوزه سلامت به خصوص رزیدنت‌ها، در سازمان نظام پزشکی کمیته ویژه ایجاد شده و مشکلات معیشتی این افراد را بررسی می‌کند. قرار است تا غربالگری دستیاران به صورت اجباری توسط دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.وی در خصوص علت خودکشی نیروهای طرحی توضیح داد: پرداخت دیرهنگام کارانه‌ها، شیفت‌های طولانی، سختی کار و حقوق پایین از علت‌های خودکشی برخی از نیروهای طرحی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =