دانش‌بنیان

در رویداد ملی غزال‌های دانش‌بنیان از شرکت‌های بزرگ و پیشرو دانش‌بنیان تجلیل شد. در حال حاضر نیمی از فروش دانش‌بنیان کشور در دست این شرکت‌هاست که با عنوان غزال شناخته می‌شوند.

به گزارش پیام خانواده   امروز در شامگاه دوم مردادماه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما رویدادی برای معرفی شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان برگزار شد. «غزال‌های دانش‌بنیان» عنوانی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو و با سرعت رشد بالا داده شده است.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور شهید در سخنان خود در رویداد ملی غزال‌های دانش‌بنیان اشهار داشت: امروز که می‌توانیم از اقتصاد دانش‌بنیان حرف بزنیم نتیجه تلاش‌های افراد مختلف در این دو دهه برای زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان است. زیست‌بوم فناوری کشور مدیون افرادی مثل دکتر واعظ‌زاده، دکتر ستاری، خانم دکتر سلطانخواه، دکتر صاحب‌کار و افراد تأثیرگذار دیگر است.او تأکید کرد: یکی از جدیدترین اتفاقات مهم در زیست‌بوم تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود. امسال معاونت علمی توانست مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان تنها از مواد این قانون می‌تواند بهره‌مند شود.دهقانی با اشاره به شروع کار دولت چهاردهم اظهار کرد: امیدوارم معاونت علمی دولت چهاردهم جوان، دارای درک فناوری باشد و با دید خوبی از بنگاه و نه صرفا دانشگاه بتواند بدون نکاه حزبی و سیاسی رشد بیشتر زیست‌بوم را به ارمغان بیاورد.

نیمی از فروش دانش‌بنیان‌ها در دست ۱۷۰ شرکت است

رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، در معرفی شاخص‌های معرفی غزال اظهار داشت: شاخص اصلی شرکت‌های غزال، برخورداری از رشد پایدار است. این شرکت‌ها بایستی رشد فروش دانش‌بنیان بیش از ۳۰ درصدی در ۵ سال داشته باشند. شاخص‌هایی هم برای نرخ رشد اشتغال و نرخ رشد صاپرات آن‌ها نیر در نظر گرفته شده است.وی تشریح کرد: در حال حاضر، از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان موجود، ۱۷۰ شرکت قابلیت ورود به باشگاه غزال‌های دانش‌بنیان را خواهند داشت. مجموع فروش این شرکت‌ها ۴۷.۵ درصد، یعنی حدود نیمی از کل فروش دانش‌بنیان در کشور است.

عبور تعداد دانش‌بنیان‌ها از رقم ۱۰ هزار

اسدی‌فرد تشریح کرد: دهه ۷۰ دهه توسعه آموزش عالی بود و رشته‌های ارشد و دکتری توسعه پیدا کرد. در دهه‌های بعدی نتیجه این رویکرد افزایش تولید علم و تحقیقات علمی بود. در نهایت در سال ۱۳۸۹ قانون حمایت از توسعه مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد. در نتیجه این قانون تعداد زیادی از شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌های نوآور در کشور شکل گرفت.وی اضافه کرد: بعدها درگیر کردن کل اقتصاد کشور از این رشد در شرکت‌ها مطرح شد و به دنبال همین رویکرد، قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب رسید.اسدی‌فرد در خصوص مواد مهم قانون جهش دانش‌بنیان تشریح کرد: رویکرد این قانون به ویژه در مواد ۱۰ و ۱۱، درگیر کردن همه کشور در اقتصاد دانش‌بنیان است و توجه ویژه‌ای هم به شرکت‌های بزرک می‌شود تا ارزش افزوده این شرکت‌ها در اقتصاد کشور خود را نشان دهد.او تأکید داشت: در حال حاضر، با توجه به میزان فروش و تأثیرگذاری شرکت‌ها، دانش‌بنیان‌ها به سه دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده است که به ترتیب ۶۷ درصد، ۲۴ درصد و ۹ درصد شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. ده‌هزارمین شرکت دانش‌بنیان کشور در هفته گذشته به ثبت رسید. مجموع سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی، ۲.۸ درصد است.وی اشاره داشت: در دنیا، مفاهیمی برای شناسایی این شرکت‌ها بر حسب رشد پایدار آن‌ها یا ابعاد اقتصادی آن‌ها وجود دارد. یونیکورن، به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که بیشتر از ۱ میلیارد دلار فروش دارند و غزال‌ها شرکت‌هایی هستند که رشد پایداری را به همراه دارند.او در پایان اضافه کرد: دولت‌های مختلف نیز به دلایلی چون ثمرات توسعه منطقه‌ای، ایجاد مشاغل جدید و بازده بالای سرمایه‌گذاری به شکل‌گیری این بازیگران کمک می‌کنند.

اولویت شرکت‌های بزرگ مادی نیست

فریدون محمودی، بنیان‌گذار شرکت دارویی دانش‌بنیان، به عنوان یکی از غزال‌های دانش‌بنیان در این رویداد اظهار داشت: اولین علت موفقیت شرکت ما این است که رفع نیازهای کشور را به عنوان هدف خود قرار داده است و اولویت آن مادی نیست. در دنیا نیز انسان‌های مشهوری مثل استیو جابز یا بیل گیتس، در ابتدای امر رفع نیاز را اولویت قرار می‌دهند، نه رسیدن به درآمد یا سود مادی بالا.او تشریح کرد: در دهه هفتاد و در زمانی که هنوز حرفی از تحریم هسته‌ای نبود، بیوفناوری مشمول تحریم شد. در چنین شرایطی شرکت ما شروع به فعالیت در خصوص چند داروی مهم کرد که یک شرکت آمریکایی آن را در انحصار خود داشت.محمدی در خصوص حمایت‌های حاکمیت از دانش‌بنیان‌های حوزه بیوفناوری اظهار داشت: دلیل دوم، وجود حاکمیت در کنار شرکت‌ها بود. تشکیل نهادهایی مثل کمیته ملی بیوفناوری یا ستاد توسعه بیوفناوری از این حمایت‌هایی بود که حاکمیت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد.این مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: پس از دانمارک، دومین تولیدکننده داروی عامل فاکتور ۸ در جهان بودیم و کماکان هم در این جایگاه به تولید و صادرات این دارو می‌پردازیم. همچنین در حال ارسال دانش فنی ساخت چند داروی پیشرفته به کشور روسیه هستیم.
گفتنی است، عنوان غزال، به شرکت‌های دانش‌بنیانی اطلاق می‌شود که علاوه بر حضور در بازارهای صادراتی، فروش سالیانه بالای ۲۰۰ میلیارد دارند و سرعت رشد خوبی را، فراتر از تورم، طی کرده‌اند. در اولید رویداد ملی توسعه برنامه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان از ۱۲ دانش‌بنیان پیشرو تجلیل شد.سیناژن، آریوژن فارمد، الکترونیک‌افزار آزما، پویندگان راه سعادت، نانو داروپژوهان پردیس، درسا دارو، پویا پلیمر تهران، کوشش کاران، رسام پلیمر نامی، چدن‌سازان، داروپخش و ویژگان بسپار شرق این شرکت‌ها بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =