کد خبر: 4031
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۲
زنان عربستان

پیام خانواده - پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: به باور برخی ازمحققان و فعالان حوزه زنان و اقتصاد، هیچ دلیل واضحی برای«تغییر چشمگیر» در عربستان وجود ندارد، اما نباید تأثیر بالقوه اصلاحات متعددی را که باعث سهولت کار در زنان در چند سال گذشته شده است، دست کم گرفت.

دکتر فاطمه عقیلی در یادداشت خود در خصوص افزایش چشمگیر ورود بانوان به بازار کار در عربستان چنین می نویسد:

براساس مطالعه منتشر شده توسط موسسه بروکینگ آمریکا، تعداد زنان عربستانی در بازار کار عربستان سعودی در سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در اواخر سال 2018، حدود 20٪ از زنان شغل داشتند یا به طور فعال به دنبال کار بودند. در پایان سال 2020، میزان مشارکت زنان در نیروی کار حدود 33٪ بود.

در این تحقیق آمده است: "این بدان معنی است که سهم زنان سعودی در بازار کار فقط در مدت دو سال با نرخ باورنکردنی 64٪ گسترش یافته است."

به باور برخی ازمحققان،وفعالان حوزه زنان واقتصاد، هیچ دلیل واضحی برای«تغییر چشمگیر» در عربستان وجود ندارد، اما نباید تأثیر بالقوه اصلاحات متعددی را که باعث سهولت کار در زنان در چند سال گذشته شده است، دست کم گرفت.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به عنوان بخشی از برنامه چشم انداز 2030 برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور، پیشگام تغییر قوانین اقتصادی و اجتماعی است. یکی از اهداف این برنامه افزایش مشارکت زنان در نیروی کار به 30٪ است، هدفی که اکنون محقق شده است. در این راستا، از اقدامات مهم کشور "فوق العاده محافظه کار" عربستان سعودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لغو ممنوعیت طولانی مدت رانندگی زنان در سال 2018

پایان دادن به تفکیک جنسیتی در رستوران ها در سال 2019 

خروج از کشور بدون اجازه سرپرست در سال 2019   

بروکینگ با اظهار اینکه هجوم زنان سعودی به نیروی کار منجر به بیکاری بیشتر در جوانان نمی شود، افزود: " آنچه در عربستان سعودی مشاهده می‌کنیم این است که بسیاری از این زنانی که وارد بازار کار می‌شوند به سرعت کار می‌یابند. و این افزایش اشتغال ناشی از اشتغال دولتی زنان سعودی نبوده بلکه رشد واقعی اشتغال بود که توسط بخش خصوصی هدایت می‌شد."

اشتغال زنان سعودی در بخش دولتی از ابتدای سال 2019 تا پایان سال 2020، 5 درصد افزایش یافته است. در بخش خصوصی، اشتغال زنان در صنایع مسکن و صنایع غذایی 40 درصد رشد کرده است. در بخش‌های ساخت و ساز و تولید به ترتیب 9٪ و 14٪ رشد متوسط ​​داشته است.

خانم نجاح العتیبی محقق سعودی، در توییتر خود گفت: تعداد دیپلمات های زن در وزارت امور خارجه به 25 درصد رسیده است.

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ پادشاهی، پرسنل زن را برای کار در مشاغل امنیتی در مسجد جامع مکه مستقر کرد. همچنین نوامبر گذشته، اولین لیگ فوتبال زنان پس از به تعویق افتادن آن به دلیل شیوع همه گیر ویروس کرونا، با حضور 600 بازیکن از 24 تیم در عربستان آغاز شد که به معنای گشودن دریچه‌ای جدید در زمینه کار برای زنان سعودی است.

اما با تمام تغییرات چشمگیر و به قول معروف دهن پُر کن، هنوز گروه های مدافع حقوق زنان می‌گویند زنان و دختران به دلیل قوانین وضع شده توسط دولت با تبعیض روبرو هستند. شاهد مثال ما می‎تواند برخی ازفعالان برجسته حقوق زنان باشند که هنوز در بازداشت هستند، وشکنجه های زیادی را متحمل می‌شوند. جالب است بدانید: "زنان سعودی همچنان برای ازدواج، آزادی از زندان یا دستیابی به مراقبت های بهداشتی جنسی یا باروری به تأیید قیم مرد احتیاج دارند."

 عفو بین الملل در گزارش سال 2020 خود به کمبودهای مشابه اشاره کرد و اظهار داشت: "زنان و دختران عربستانی در رابطه با ازدواج، طلاق و ارث همچنان با تبعیض قانونی روبرو هستند و آنها به اندازه کافی از خشونت به ویژه خانوادگی، و سایر اشکال آن در امان نیستند. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =