به گزارش پیام خانواده، در سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با مصوبه شورایعالی حوزه علمیه قم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون آثار و ثمرات بیشماری را داشته است.
در همین زمینه پای صحبتهای حجتالاسلام یدالله رحمانی مدیر حوزه علمیه خواهران استان چهارمحالوبختیاری نشستیم که در ادامه میآید.
*ضمن معرفی خود، سوابق علمی اجرایی و سال شروع فعالیت و اهداف قبول مسئولیت مدیریت استان را بیان فرمایید؟
اینجانب یدالله رحمانی بلداجی فرزند شهید حیدر رحمانی هستم.
سوابق علمی و اجرایی بنده به شرح ذیل میباشد:
- مدت ۱۳ سال عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم انتظامی ناجا
- ۶ سال رئیس امور روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
- ۲۷ سال رئیس عقیدتی سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در تهران و ۱۴ استان دیگر
- ۳ سال مسئول عقیدتی سیاسی مراکز آموزش ناجا در تهران
- امامجمعه شهرهای شلمزار و بلداجی
- تدریس در دانشگاه علوم انتظامی، مدرسه علمیه فاطمیه و مرکز حوزوی معصومیه شهرکرد
- سال شروع فعالیت در مدیریت استان: ۱۳۹۰
- اهداف قبول مسئولیت:
- خدمت بهنظام مقدس جمهوری اسلامی و ازآنجاکه بانوان در جامعه
تأثیرگذارند و هرکدام در چهار جایگاه مادری، خواهری، همسری، فرزندی بهنوعی نقشآفرین هستند این مسیر را انتخاب نمودم.
*توصیف شما از مدیریت موفق:
- دارای رفتار منظم و سازمانیافته
- دارای اعتمادبهنفس و مصمم بودن
- حمایتکننده و انتقالدهنده تجربیات به دیگران
- داشتن عدالت در رفتار با کارکنان
- داشتن رفتار محترمانه
- واجد جاذبة معنوی و نشاط کاری
* کلیدیترین رمز موفقیت:
- توکل و توسل به عنایات معصومین علیهالسلام
- ملتزم بودن به دفاع از ولایت
- اقتدار و صلابت در عین مشورت گرفتن از دیگران و هماندیشی.
*به نظر شما مهمترین چالش در روند مدیریتی بانوان چیست؟
مهمترین چالش در روند مدیریتی بانوان بهویژه در این استان، حاکمیت مردسالارانه به دلیل تبعیض جنسیتی در امتداد فرهنگ سابق در استان، تصور ناصحیح نسبت به توانایی و توانمندی مرد به زن، مسئولیت و رسالت زنان نسبت به خانواده، عدم اعتمادبهنفس و خودباوری زنان، عدم همکاری مسئولین به دلیل نگاهی که به بانوان دارند و بالتبع آن عدم پذیرش فعالیت در رأس از سوی ایشان باعث کمرنگ شدن ورود آنها در عرصههای مدیریتی و نیز عدم انتصاب در سمتهای مدیریتی کلان شده است.
*فکر میکنید مهمترین وظیفه حوزههای علمیه خواهران در عصر امروز چیست؟
طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در دیدار با طلاب بیان داشتند: بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه اسلامی و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزهها در این روند مسئولیت سنگینی دارند. علاوه بر این:
- زمینهسازی حقیقی برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) می¬باشد که یکی از مهمترین ارکان آن فراهمکردن تئوری تمدّن اسلامی است و در گرو تلاش علمی و فقهی فقیهان و حوزویان میباشد.
- ارائة طرح¬های صحیح برای سبک زندگی اسلامی و پاسخگویی نیازهای جامعه در عرصه¬های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... مبتنی بر فقه و معارف اسلامی و سیرة ائمه معصومین علیهمالسلام میباشد.
*ارزیابیتان از عملکرد فعلی مدیریت حوزههای علمیه خواهران و افق پیشروی حوزههای علمیه چیست؟
عملکرد فعلی مدیریت حوزههای علمیه خواهران را مطلوب ارزیابی مینمایم و امیدوارم با سیاست¬های جامعی که برای برنامة ۵ ساله در نظر گرفته شده است بتوانیم در مسیر رشد و اعتلای حوزه¬های علمیه و پیشبرد حوزه¬ها در راستای حرکت به سمت جامعة مهدوی نقش اساسی داشته باشیم.
*چند نمونه از راهبردها و برنامههای دوره جدید مدیریت که برای شما ارزشمند است نام ببرید؟
نمونهای از راهبردها و برنامههای جدید مدیریت: میتوان به اجماع بر برنامه ارتقای حوزهها در راستای کنشگری و هدایتگری بانوان طلبه در جامعه، توانمندی در تولید و توسعه دانش و رساندن حوزهها به مرجعیت علمی اشاره نمود.
*به نظر شما حوزه انقلابی چه شاخصهایی دارد و چه اقداماتی در این زمینه نیاز است؟
- حوزه انقلابی باید همواره در اندیشه صیانت از نظام باشد که این صیانت در گرو التزام به اصل ولایت و اطاعت از ولی معظم فقیه است که مهمترین رکن نظام و انقلاب میباشد که لازمه آن داشتن بصیرت میباشد.
اقدامات موردنیاز:
- دستیافتن به مرجعیت و اقتدار علمی حوزه در جامعه
- کیفیت بخشی به آموخته¬های طلاب و مجهز نمودن ایشان به اخلاق و تهذیب
*راهکارهای شما جهت جذب طلاب ناظر به انتظارات نظام اسلامی چیست؟
- طبق نظر مدیر محترم مرکز، جذب و پذیرش و گزینش از بیوتات صالحه که البته با تبلیغ چهرهبهچهره، (بهویژه دعوت توسط طلاب موفق) محقق خواهد شد و همچنین معرفی الگوهای برتر و موفق از بین بانوان طلبه که در عرصه های مختلف خوش درخشیده اند.
*چه راههایی برای رشد علمی و عملی حوزههای خواهران پیشنهاد مینمایید؟
پیشنهادها جهت رشد علمی و عملی حوزه¬های خواهران عبارت است از:
- ارتقای علمی اساتید و برگزاری دوره¬های مهارتافزایی و فراهم نمودن زمینه-های رشد علمی.
– ارتقای معنوی اساتید با برگزاری دوره¬ها و نشست¬های اخلاقی و معنوی.
*مهمترین برنامهها، اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزهها در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت کدام است؟
مهمترین برنامهها، اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزهها در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت عبارتاند از مواردی که معاون امور حوزهها در برنامه ۵ ساله تشریح نمودند که شامل موارد ذیل میشود:
- ارتقاء علمی و مهارتی کادر مدارس و مدیریتهای استانی
- تنظیم و توزیع نقش و اختیار هیئت امناء متناسب با معاونت پشتیبانی.
- گسترش نظارت و ارزیابی شبکه مدارس و مدیریت¬های استانی
- گسترش و ساماندهی هدفمند تحصیلات تکمیلی
- راهاندازی شبکة کمک و حمایت به مدیریتهای استانی.
*مهمترین برنامهها، اقدامات و دستاوردهای برجسته در دوران مدیریت خود را بیان کنید؟
- ساماندهی امور دانشآموختگان استان و فراهم نمودن زمینة بهکارگیری دانشآموختگان در نهادها و ارگان¬های مختلف.
- تأسیس چندین پیشدبستانی با مدیریت طلاب استان.
- افزایش رشتههای تخصصی در سطح ۳
- تأمین نیروی انسانی و اساتید حوزههای سطح استان از بین طلاب موفق استان.
- شناسایی و رفع نیازهای طلاب نیازمند در قالب تأمین جهیزیه، سیسمونی، بستههای معیشتی و...
- تأسیس، راهاندازی و تکمیل پروژههای ساختمانی در سطح استان به طور نمونه ساختمان مدیریت استان، مرکز حوزوی معصومیه شهرکرد، مدرسه ریحانة الرسول شلمزار، زینبیه فارسان، الزهراء لردگان، حضرت زهرا سلامالله علیها بروجن و مدارس فاقد ساختمان در حال پیگیری تملک زمین هستیم.
*نکته پایانی:
در مسیر اعتلا و اقتدار انقلاب اسلامی ایران، توفیق تربیت سربازان واقعی برای مولا و صاحب عصر روحی له الفباء را از درگاه خداوند منان داریم.