نشست ایران و کوبا

پیام خانواده - پس از نشست روز یکشنبه تهران- هاوانا، طبق اعلام مقامات عالی‌رتبه کوبا، هیأت علمی و دانشمندان کوبایی در این دیدار مشترک، پیشرفت پروژه همکاری‌های دو کشور در زمینه تولید واکسن علیه کووید ۱۹ را مثبت ارزیابی کردند.

به گزارش پیام خانواده به نقل از خبرگزاری کوبا، پروفسور «ویسنته ورث» رییس موسسه فینلای کوبا و از افراد مطرح در حوزه واکسن سازی در دنیا، پس از نشست روز یکشنبه که در رأس هیأت علمی کوبایی با وزیر بهداشت و سایر مقامات ایران دیدار کرد، در پیامی توئیتری بر گسترش همکاریهای دوجانبه به ویژه در حوزه واکسن برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا تاکید کرد.

واکسن مشترک ایران و کوبا با همکاری موسسه پژوهشی و واکسن سازی فینلای هاوانا و موسسه پاستور ایران آخرین مرحله کارآزمایی بالینی خود را پس از کوبا در ایران با موفقیتی چشمگیر به پایان رساند. این واکسن منتخب که در جزیره کارائیب با عنوان سوبرانا و در ایران پاستوکووک شناخته می شود، پس از طی مراحل تاییدی، اثربخشی بالایی علیه ویروس های جهش یافته کرونا نشان داده است.

پس از نمونه واکسن سوبرانا ۰۲ که رسانه های جهانی در ماه های گذشته از اثربخشی ۶۵.۶ درصدی آن در برابر ویروس کرونا خبر داده بودند، تهران و هاوانا در مسیر پیشرفت های واکسنی این بار بر سوبرانا پلاس تکیه کرده اند که به عنوان تقویت کننده و به همراه سوبرانا۲ تزریق می شود و اثربخشی ۹۱.۲ درصدی نشان داده است. همچنین اثربخشی ۷۵.۷ درصدی در برابر شیوع بیماری در این طرح واکسیناسیون (با تزریق دو دوز سوبرانا پلاس و یک دوز از سوبرانا۲)  گزارش شده است.

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران نیز در حاشیه نشست روز یکشنبه درباره اثربخشی فوق العاده واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: نتایج کارآزمایی بالینی واکسن سوبرانا در کوبا نشان دهنده تاثیر۹۱.۲درصدی درمقابل سویه های موجود در کوبا یعنی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا بوده است، این سوش‌ها از بدترین سوش‌های ویروس کرونا هستند که اکثر واکسن‌ها نمی‌توانند در مقابل آنها به قدر کافی موثر باشند.

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران نیز روز یکشنبه در حاشیه دیدار با پروفسور ویسنته ورث به عنوان یکی از بزرگترین بایوتکنولوژیست ها درباره روند پیشرفت پروژه مشترک ساخت واکسن با بیان اینکه واکسن مشترک ایران و کوبا می تواند از موفق ترین واکسن های دنیا باشد، گفت: معتقدم که ویروس کرونا کاملا با اجدادش متفاوت است و جهش های پیاپی خواهیم داشت و هرگز نباید فکر کنیم که به سادگی و به زودی دنیا از شر این ویروس خلاص خواهد شد.

با این وجود،  وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه از واکسن تولید داخل نتایج و اثرات خوبی مشاهده شد. گرچه بعضا فراز و نشیب هایی داشت که البته طبیعی است چون یک راه ۲۰ ساله را می خواستیم، یک ساله بپیماییم. در مورد تولید واکسن داریم به نقطه خوبی می رسیم. واکسن «کووایران برکت»  نیز از همین ماه، هر هفته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز به ما تحویل می شود و ماه آینده تولیدات بیشتری خواهد داشت.

در راستای تسریع روند واکسیناسیون، پس از واردات برخی واکسن ها ازجمله واکسن روسی اسپوتنیک وی، مقامات ایرانی از ۲۹ ژوئن گذشته (۸ تیرماه)  استفاده اضطراری از واکسن مشترک ایران و کوبا را در دستور کار قرار دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =