وزیر دفاع اسپانیا

پیام خانواده-  «مارگاریتا روبلِس» وزیر دفاع اسپانیا طی بازدید از پایگاه هوایی «توررِخون دِ آردوس» مادرید که در روزهای اخیر به مرکز هماهنگی و اسکان پناهجویان افغان در اروپا تبدیل شده است، گفت: آنچه در افغانستان اتفاق افتاده، شکست غرب است.

به گزارش پیام خانواده به نقل از روزنامه ال پائیس، وزیر دفاع اسپانیا خاطر نشان کرد: اسپانیا در سال‌های اخیر ۱۰۴ نفر را در این کشور از دست داده است و بهترین ادای احترامی که ما می‌توانیم در قبال آن‌ها انجام دهیم، بازگرداندن همه افراد و باقی نگذاشتن هیچکس در افغانستان است.

روبلس همچنین تاکید کرد که «این یکی از سخت‌ترین عملیات‌های تخلیه شناخته شده است و به همین دلیل است که نقش ارتش اسپانیا بسیار مهم تلقی می‌شود».

وی ضمن اعلام حضور مداوم نظامیان اسپانیایی در فرودگاه کابل گفت: نیروهای ما در فرودگاه هستند تا امنیت هزاران نفر را تامین کنند. آن‌ها شاهد صحنه‌هایی غم‌انگیز از جمعیت زیاد شهروندان افغان هستند.

«تئودورو اِ لوپز» رئیس ستاد دفاع مشترک اسپانیا نیز با بیان اینکه «وضعیت در کابل بسیار متشنج است» گفت: تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ هزار نفر در اطراف کابل حضور دارند. تجمع وسیعی که هر گونه خروجی را غیر ممکن می‌کند.

وی همچنین توضیح داد که در حال حاضر ۴۰۰ سرباز اسپانیایی در عملیات تخلیه همکاران افغان و خانواده های آن ها مشارکت دارند.

«خوسه مانوئل اسکریبا» وزیر تامین اجتماعی اسپانیا نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تِله‌سینکو از انتقال ۵۶۶ پناهجوی افغان به این کشور خبر داد و گفت: هدف ما این است که پناهجویان افغان را بیش از ۷۲ ساعت در پایگاه هوایی توررِخون اسکان ندهیم.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا دیروز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ضمن تحلیل اوضاع افعانستان، توافق کردند که دو پایگاه این کشور به طور موقت پذیرای افغان‌هایی باشد که با دولت واشنگتن «همکاری» داشته اند.

رئیس دولت اسپانیا پیشتر نیز در پیامی توییتری ضمن تاکید بر تعهد این کشور نسبت به شرایط مردم افغانستان نوشت: ما جامعه بین‌الملل باید امنیت و عزت مردم افغانستان، به ویژه در مورد آسیب‌پذیرترین افراد را تضمین کنیم.

«آدا کولائو» شهردار بارسلونا نیز ضمن تاکید بر «نیاز مبرم به دیپلماسی بین‌المللی همزمان با اتخاذ اقدامات بشردوستانه اضطراری» از آمادگی برای پذیرش ۵۰ زن و کودک افغان خبر داد.  

وی اعلام کرد: جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد باید در برابر فاجعه ای که جنگ و مداخله در سال‌های اخیر در افغانستان ایجاد کرده، واکنش نشان دهد.

موسسه مطالعات منازعه و اقدامات بشردوستانه اسپانیا (iecah) پیشتر نوشت: ناتو درحالی از افغانستان خارج می‌شود که در مورد علت موجودیت خود دچار ابهام شده است. ناتو نه تنها پس از ۲۰ سال نتوانسته ثباتی برای این کشور به ارمغان آورد و یا آن را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد بلکه طالبان به طور کامل قدرت را در دست گرفته اند.

نشریه لا وانگواردیا اسپانیا نیز پیرامون خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان نوشت، «آمریکایی‌ها حتی خروج از افغانستان را شبانه انجام دادند تا هیچ تصویری از آن لحظه ثبت نشود. ژنرال های آمریکایی در جنگ دیگری شکست خوردند». 

به نوشته این روزنامه، پس از ناکامی در از بین بردن القاعده و شکست طالبان، آمریکا حتی در هدف سومش، ایجاد یک کشور با ثبات در افغانستان شکست خورد. امنیت افغان‌ها هرگز برای آمریکا اولویت نبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =