کد خبر: 4914
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
وزارت ورزش

پیام خانواده - رئیس جمهور وزیری را برای وزارت ورزش به مجلس معرفی کرده که سابقه‌ای از فعالیت وی در حوزه جوانان وجود ندارد و این نگرانی جدی است که بخش جوانان بار دیگر مورد فراموشی قرار گیرد.

به گزارش پیام خانواده، طی روزهای گذشته آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشور وزرای پیشنهادی خود برای دولت سیزدهم را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. در این میان حمید سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان در لیست کابینه پیشنهادی رئیسی جای داشت.

سجادی متولد سال ۱۳۴۸ و یکی از دوندگان سرشناس کشور بوده است هرچند که او دارای سابقه ورزشی است اما نام و نشانی از سابقه فعالیت در حوزه جوانان و خانواده در سوابق وی دیده نمی‌شود.

این در حالیست که وزارت ورزش و جوانان متشکل از دو بخش مهم یعنی معاونت جوانان یعنی تنها نهاد متولی این حوزه و ورزش است اما متأسفانه طی سال‌های گذشته بخش جوانان این وزارتخانه مغفول مانده و سایه سنگین ورزش بر روی آن افتاده است.

هرچند که انتظار می‌رفت حداقل در دولت سیزدهم تنها نهاد متولی حوزه جوانان و خانواده مورد غفلت قرار نگیرد و در انتخاب وزیر پیشنهادی، به سابقه و توانایی وی در ساماندهی حوزه جوانان نیز توجه شود.

متأسفانه ادغام سازمان جوانان با وزارت ورزش طی سال‌های گذشته منجر به در حاشیه قرار گرفتن حوزه جوانان و این معاونت شده است. این در حالی است که آمارهای فعلی در حوزه ازدواج جوانان، طلاق، فرزندآوری، کاهش جمعیت، شاخص‌های حوزه خانواده و به طور کلی آسیب‌های اجتماعی وضعیت چندان خوبی را از حال و روز این حوزه نشان نمی‌دهد. در حقیقت وجود ۱۳ میلیون جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور، آمار جوانان در سن تجرد قطعی، میزان طلاق، کاهش فرزندآوری، هشدارهای جمعیتی و مسائل مربوط به حوزه خانواده لزوم وجود یک نهاد متولی برای اقدام جدی در این حوزه را نشان می‌دهد.

به همین منظور انتظار می‌رود تا در دولت سیزدهم نهاد خانواده و جوانان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد و در صورتی که معاونت جوانان در کنار وزارت ورزش توانایی و امکانات لازم برای فعالیت مطلوب برای رسیدگی به مشکلات جوانان را ندارد، معاونت جوانان از این وزارتخانه تفکیک و همچون گذشته به سازمان جوانان تبدیل شود.

تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش مطالبه‌ای است که طی چند سال اخیر فعالین این حوزه و همچنین محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان، بارها آن را به طور جدی پیگیری و از مجلس خواستار شدند. هرچند که مجلس با این طرح مخالفت کرد و رسیدگی به نیازهای جوانان نیز عملاً در زیر سایه بخش ورزشی این وزارتخانه به فراموشی سپرده شد.

حال که شاهد شروع دولتی جدید در کشور هستیم، انتظار می‌رود رئیس جمهور یک نهاد متولی و منسجم برای رسیدگی به مشکلات حوزه خانواده و جوانان در نظر گیرد و به همین منظور تفکیک معاونت جوانان و ایجاد سازمان جوانان و همچنین ایجاد تحول در معاونت زنان و خانواده برای فعالیت مؤثر در این حوزه از جمله مهمترین اقداماتی است که می‌توان انجام داد.

به علاوه در دوره گذشته معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز علی رغم اجرای اقدامات و طرح‌های متعدد به طور مطلوب نتوانست نیازها و مشکلات زنان جامعه را حل و همچنین حوزه خانواده را سامان بخشد.

در کنار آن معاونت فرهنگی_ اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از نهادهای متولی در حوزه زنان و همچنین خانواده به شمار می‌رود در چند سال اخیر به خواب زمستانی فرو رفته و عملاً دیگر کارایی قبل خود را از دست داده‌اند.

به همین منظور از رئیس‌جمهور باید برای رسیدگی جدی به این نهاد مهم با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به تغییر راهبردهای معاونت زنان جوانان و شورای فرهنگی_ اجتماعی زنان و خانواده اقدام کند، همچنین بهتر است سجادی در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی از یک معاون کارآمد و با تجربه در حوزه جوانان استفاده کند تا مشکلاتی که در دولتهای پیشین در حوزه معاونت امور جوانان وجود داشت تکرار نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =