واشنگتن

پیام خانواده- نماینده آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت که برجام آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر با ایران است.

به گزارش پیام خانواده، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران گفت که تمامی متحدان و شرکای آمریکا «نگرانی عمیق و فزاینده‌ای درباره سرعت و جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران» دارند.

وی که در جمع خبرنگاران و پس از پایان سفر به اروپا و منطقه غرب آسیا صحبت می‌کرد گفت که بی صبری درباره عدم برگزاری گفت‌وگوها (برای احیای برجام) در حال افزایش است.

رابرت مالی روز جمعه در پاریس با دیپلمات‌های ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس درباره مذاکرات معلق‌شده وین در خصوص برجام رایزنی کرد. سفر مالی به پاریس در ادامه سفرش به منطقه غرب آسیا صورت گرفته بود.

مالی و «دانیل بنیام»، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلیج فارس از هفته پیش تور منطقه‌ای خودشان را با سفر به ابوظبی آغاز کرده و با شماری از مقام‌های ارشد اماراتی دیدار کردند. دیدار با «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق بخشی از برنامه‌های آنها در این سفر بود.

هیئت آمریکایی در ادامه به دوحه، پایتخت قطر سفر کرد و در آنجا با وزیر خارجه قطر که یک روز قبل‌تر با همتای ایرانی‌اش دیدار کرده بود رایزنی کردند.

آنها در ادامه به عربستان سعودی سفر کردند. در ریاض، مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کردند. مالی سپس گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه بحرین داشت.

واشنگتن: برجام آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر با ایران است
گفت‌وگوی مالی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی

رابرت مالی در ادامه سخنانش با خبرنگاران در واشنگتن و پس از بازگشت از سفر، گفت: «در این نقطه، یافتن توضیح منطقی برای علت طولانی شدن (بازگشت ایران به مذاکرات) دشوار است».

پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که پیگیری دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد».

این مقام آمریکایی البته اضافه کرد این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای همیشه باز خواهد بود.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

برگزاری 6 دور مذاکره برای احیای برجام

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

وی در ادامه گفت: «ما در این باره که اگر ایران به گفت‌وگوهای وین بازنگردد، زیاد فکر کرده‌ایم. ما ایده‌هایی داریم و درباره آنها  با شرکا در خصوص اینکه چه کارهایی درصورت از سرگرفته نشدن گفت‌وگوها باید انجام شود، گفت‌وگو کرده‌ایم».

رابرت مالی اضافه کرد: «از دیدگاه دولت، برجام پایان تعامل دیپلماتیک نبوده، این آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر است».

برجام سکویی برای مذاکرات بیشتر برای حل اختلاف با ایران است

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «برجام باید سکویی برای کمک به بازگشایی برای مذاکرات بیشتر و دیپلماسی بیشتر برای حل اختلافات با ایران باشد».

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه این گفت‌وگو بار دیگر از ارائه هرگونه جدول زمانی در این باره که پنجره احیای برجام تا چه زمانی باز خواهد ماند، خودداری کرده و گفت که نمی‌تواند گمانه‌زنی کند چه موقعی، زمان آن فرا می‌رسد که مزایای احیای برجام قابل بازیابی نخواهد بود.

نشست باقری با مورا جایگزی برای گفت‌وگوهای وین نیست

مالی درباره نشست روز چهارشنبه «باقری کنی» با «انریکه مورا» گفت: «این نشست جایگزینی برای گفت‌وگوها در وین نیست».

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در توئیتی اعلام کرد: روز چهارشنبه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام (انریکه مورا) را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه - محور ادامه دهیم. (جزئیات بیشتر)

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیت دیگری افزود:‌ ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

واشنگتن: برجام آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر با ایران است
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران

آمریکا خود را برای زندگی بدون توافق هسته‌ای با ایران آماده می‌کند

رابرت مالی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران اضافه کرد: «آمریکا و شرکایش در اروپا و خاورمیانه خود را برای زندگی کردن بدون توافق هسته‌ای با ایران آماده می‌کنند».

نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد که واشنگتن خواستار رسیدن به توافق از طریق دیپلماسی است اما آمریکا احتمال تطبیق خود با جهانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نباشد را مد نظر قرار می دهد.

ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

واشنگتن: برجام آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر با ایران است
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا

سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران با خروج از برجام

ولت ترامپ با خروج از برجام در صدد اعمال فشار حداکثری علیه ایران با هدف دست یابی به توافقی بهتر با این کشور بود. سیاستمداران آمریکایی به خصوص «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور پس از خروج از برجام تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را علیه ایران به کار بردند.

از سوی دیگر، در حالی که همه گیری کرونا تمام جهان را در برگرفته بود، واشنگتن به ایران اجازه دسترسی به منابع مالی خود در برخی کشورها برای تهیه دارو و مایحتاج ضروری را نداد و برخی کشورها همانند کره‌جنوبی نیز با آمریکا همراهی کردند.

دولت ترامپ در حالی در تاریخ 20 بهمن ماه 1399 به پایان رسید که در تحقق هدف خود برای به زانو درآوردن ایران شکست خورد. 

دولت بایدن نیز پس از ترامپ در حالی که مدعی است به دنبال بازگشت به برجام است اما همچنان سیاست دولت پیشین را دنبال می‌کند و حاضر به لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در دوران پس از خروج آمریکا از برجام نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =