زعفرانچی

پیام خانواده- معاون بررسی های راهبردی و رییس دبیرخانه ستاد زن و خانواده گفت: معاونت امور زنان از آنجا که عدالت آموزشی را صرفا با دسترسی آموزشی هم‌وزن نمی‌داند، کوشیده است تا به همت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به منظور رفع برخی موانع آموزشی دختران دانش‌آموز قدم‌هایی بردارد.

به گزارش پیام خانواده دکتر لیلا سادات زعفرانچی، روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در دفتر معاونت برگزار شد، با تاکید بر اینکه در رویکرد دین مبین اسلام، علم برابر با نور و جهل برابر با ظلمت معرفی می‌شود، اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به این بنیه اعتقادی، در اصول قانون اساسی، سند چشم انداز نظام در افق ۱۴۰۴ و نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به استیفای حق آموزش و فرصت‌های آموزشی با رعایت شرایط و اصول حاکم در دین مبین اسلام تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی، دولت موظف است تا وسایل آموزشی و پرورشی رایگان را برای همه ملت، تا پایان مقطع متوسطه تحصیلی را فراهم کند.

معاونت راهبردی امور زنان و خانواده، ضمن اشاره به تاکیدات رهبری بر بحث آموزش و پرورش بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با تاکیدات فراوان فرموده اند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی و سرمایه‌گذارانه باشد و نه مصرفی و این نکات حاکی از آن است که در نگاه نظام جمهوری اسلامی، مسئله مهم تعلیم و تربیت و تکلیف آموزش و پرورش، انسان سازی، آن هم از جنس انسان سازیِ شایسته است.

وی افزود: در کنار این رسالت مهم، توجه به جایگاه زنان به عنوان مهمترین سکانداران نظام بنیادین خانواده که رسالت تعلیم و تعلم نسل‌های آینده را در این نهاد وزین برعهده دارند، مسئله را عمیق‌تر و تکلیف را سنگین‌تر می‌نماید؛ چرا که زنان شایسته، آگاه و بهره‌مند از آموزش و پرورشی نظام‌مند، مادران و همسران و زنان مقتدر  آینده ایران زمین و تربیت کننده نسلی شایسته برای آینده‌ این سرزمین اسلامی خواهند بود.

زعفرانچی با اشاره به بحث عدالت آموزشی بیان داشت: متاسفانه یکی از اثرات مخرب پاندمی کرونا را در فضای آموزش و پرورش در تمام جهان شاهد هستیم و با وجود تاکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص عدالت آموزشی، اکنون نیاز است تا با شکل‌گیری آموزش مجازی در دوران کرونا، عدالت آموزشی با بازتعریفی مجدد و حساسیت بیشتری مورد تعقیب قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: احصا نیازهای استانی، بر مدار آمایش سرزمینی با تاکید بر مناطق محروم، بازشناسی نیازمندی‌های بازماندگی از تحصیل دختران به دلیل عدم استفاده از امکانات آموزش مجازی، شناسایی استعدادهای درخشان مناطق محروم به ویژه برای دختران مستعد و توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی عادلانه جهت دسترسی کودکان این سرزمین به منظور حرفه آموزی در کنار تحصیل، همه از مولفه‌های ایجابی عدالت آموزشی به خصوص در فضای آموزش مجازی به شمار می‌روند.

معاونت راهبردی امور زنان و خانواده تاکید کرد: هرگز آسیب‌شناسی وضع موجود به معنای نپرداختن به وضعیت مطلوب حاصل‌شده نیست؛ چرا که تجربه آموزش و پرورش ملی در کشور جمهوری اسلامی‌ ایران در خصوص ارتقای جایگاه زنان در حوزه علم و سواد و آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی، براساس آمار و اطلاعات از جمله افتخارات به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از آنجا که عدالت آموزشی را صرفا با دسترسی آموزشی هم‌وزن نمی‌داند و به فرموده مقام معظم رهبری در معنای حقیقی آن، عدالت آموزشی را به معنای نصیب آموزشی یکسان می‌داند، کوشیده است تا به همت وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به منظور رفع برخی موانع آموزشی دختران دانش‌آموز قدم‌هایی را بردارد.

وی تاکید کرد: هرگز نباید برخی از ابعاد نابرابری آموزشی از جمله عدم دسترسی به وسایل آموزش مجازی، نبود تجهیزات آموزشی و بافت فرسوده مدارس باعث شود کودکان و دختران این سرزمین در پشت درهای مشهود و نامشهود مدارس واقعی و مجازی، از تحصیل بازبمانند.

زعفرانچی افزود: این مهم با اولویت مناطق محروم استان‌ها در کلیه کشور، در تفاهم نامه یاد شده پیگیری خواهد شد تا در مسیر عدالت آموزشی بتوانیم گام های موثری را در کنار وزارت آموزش و پرورش برداریم. امید است تا با توکل به خداوند متعال شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان کشور و ارتقا علم و دانش دختران امروز و مادران فردای این دیار عزیز باشیم.

معاونت امور زنان به دنبال رفع موانع آموزشی دختران دانش آموز است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =