کد خبر: 5581
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
دعوا

یک روانشناس بالینی و مشاور خانواده گفت: توهین پدر و مادر به یکدیگر در حضور فرزندان سبب الگوبرداری کودکان شده و در فرزندان نهادینه خواهد شد، بنابراین والدین باید در حضور فرزندان احترام متقابل را حفظ کنند.

به گزارش پیام خانواده  «نرگس نوروزی» درباره چگونگی رفتار والدین در حضور فرزندان، اظهار داشت: نخستین آموزش کودکان در محیط اجتماعی خانواده اتفاق می‌افتد و گفتار و رفتار پدر و مادر یکی از مهمترن مولفه‌های این آموزش است.

وی توضیح‌داد: کودک الگوپذیر است و بر این اساس از عملکرد پدر و مادر الگوبرداری می‌کند، این رفتار و گفتار به‌ویژه قبل از ورود به مدرسه (در سنین کودکی) فوق‌العاده تاثیرگذار خواهد بود.

نوروزی افزود: پس از ورود به مدرسه، رفتار معلم، مدیر، معاونان و به‌ویژه دوستان و همسالان نیز در کودک و نوجوان تاثیرگذار است، اما پیش از ورود به مراکز آموزشی این الگوبرداری فقط از طریق رفتار پدر ومادر اتفاق می‌افتد.

این روان‌درمانگر تصریح‌کرد: گاه والدین در حضور فرزندان احترام همدیگر را حفظ نمی‌کنند. در جر و بحث از فحش و ناسزا استفاده کرده و الفاظ رکیک به کار می‌برند. این رفتار در ذهن کودک نهادینه می‌شود. در پس زمینه ذهنی او باقی می‌ماند و در حقیقت یاد می‌گیرد که این‌گونه با دیگران ارتباط برقرار کرده و رفتار کند.

وی گفت: به عنوان مثال، پدر و مادری که کودک خود را لجباز می‌خوانند، نمی‌دانند که این لجبازی از عملکرد و رفتار اعضاء خانواده نشات گرفته است و کودک اعتراض و انتقادات خود را به صورت لجبازی و غیره بروز می‌دهد.

نوروزی ادامه‌داد: تقلید رفتار والدین توسط فرزندان با سرزنش و سرکوب و گاه با تایید و پاداش از طریق خنده و غیره همراه می‌شود. در این شرایط  هم فرزند دچار تعارض و دوگانگی خواهد شد. از دوران کودکی برخی رفتارها را آموزش دیده و برای عمل در محیط اجتماعی جامعه با سرزنش مواجه می‌شود.

وی اضافه‌کرد: این وضعیت می‌تواند موجب خشونت و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان شود. برخی از خانواده‌ها، دوستان و همسالان نیز این رفتار را به دور از ادب دانسته و از این کودکان دوری می‌کنند. در نتیجه این روند، این دسته از کودکان طرد شده و انزوا طلب خواهند شد.

به اعتقاد این روانشناس بالینی، این خشونت و پرخاشگری، طردشدگی اجتماعی و انزواطلبی همچنین می‌تواند خلق و خوی افسرده را برای کودکان رقم زند.

والدین در تربیت کودکان یکسان عمل کنند

نوروزی یادآور شد: والدین باید در تربیت فرزندان یکسان عمل کنند. علاوه بر حفظ حرمت طرفین در گفت‌وگو و اختلاف نظر و غیره،  حرمت حریم خصوصی و همچنین نوع پوشش درست در مقابل فرزندان را رعایت کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: حفظ حریم خصوصی به مفهوم پوشش در مقابل کودکان نیست، اما فرزندان در صورت عدم آموزش حفظ حریم خصوصی در محیط اجتماعی جامعه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

والدین از فرزندان به عنوان سنگ صبور استفاده نکنند

این مشاور خانواده همچنین با تاکید بر اینکه والدین نباید از فرزندان به عنوان سنگ صبور استفاده کنند، گفت: پدر و مادر نباید در خصوص مسائل و مشکلات شخصی مدام با فرزندان درد دل کرده و از طرف متقابل انتقاد و بدگویی کنند.

وی تاکید کرد: این عمل گناه در حق کودک است و باعث می‌شود فرزندان از جنس مخالف زده شده و در خود فرو روند و گوشه‌گیر شوند و این مساله در زندگی آینده آنها نیز بی‌شک اثرگذار خواهد بود.  

به گزارش ایرنا، فرزندپروری (پرورش کودک) فرایند تقویت و حمایت از پیشرفت فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و فکری فرزند از دوران نوزادی تا بزرگسالی است که به پرورش جنبه‌های رشد و نمو و تربیت، فارغ از رابطه ژنتیکی با پدر و مادر توجه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =