کد خبر: 6525
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۴
افتتاح بخش بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی»

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در مراسم گشایش بخش بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» همزمان با دومین روز از نمایشگاه قرآن کریم گفت: زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است و جهان امروز تشنه قرآن و معارف آن است.

به گزارش پیام خانواده به نقل از ستاد خبری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، آیت‌الله رضا رمضانی افزود: به تعبیر برخی روشنفکران دینی، قرآن کتاب قانون و زندگی نیست، بلکه پاره‌ای از معجزات و پندهاست، آیات مرتبط با مقاومت و جهاد قرآن کاربردی در دنیای امروز ندارد، عده‌ای دیگر نیز قرآن را متعلق به عصری خاص دانستند و برخی نیز عربی بودن زبان قرآن را بهانه کردند و آن را مختص بخشی از انسان‌ها دانستند. در پاسخ به این عده گفته شد که زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است و همه عصرها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بخشی از آموزه‌های قرآن، تربیت گرایش‌های مقدس آدمیان است. در همه حوزه‌ها و نه فقط برای شیعیان و مسلمانان و نه فقط برای ادیان ابراهیمی، می‌توانیم آموزه‌های قرآنی را برای انسان و بما هو انسان مطرح کنیم. البته در بحث بین‌الملل باید مخاطبان خود را درست بشناسیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تأکید بر اینکه قرآن را نباید برای یک قشر و صنفی مصادره کرد، گفت: قرآن برای بشر است. قرآن کتاب زندگی و نسخه‌ای برای زندگی است. ما باید خودمان را به قرآن عرضه کنیم. عرصه بین‌الملل و جهان امروز، تشنه قرآن و معارف قرآن است. قرآن نجات‌بخش انسان است و آدمیان را به کرامت به معنای واقعی کلمه دعوت می‌کند؛ لذا باید بازتعریفی نسبت به قرآن داشته باشیم تا راه و مقصد را نشان دهد.

آیت‌الله رمضانی گفت: خانواده از جمله معارفی است که در قرآن بر آن تأکید شده است، خانواده‌ای که مسیرش باید مسیر تکاملی باشد. قرآن وقتی به بحث خانواده می‌رسد، آن را از آیات الهی می‌داند. مهم است که ارکان خانواده را به‌درستی درک کنیم. علامه طباطبایی می‌گوید که سکونت و آرامش پس از شناخت حقوق اخلاقی، هم از طرف زنان به مردان و هم از طرف مردان به زنان می‌رسد. قرآن به این حقوق اخلاقی تأکید می‌کند.

وی افزود: برای اینکه گوهر نظام خانواده شکل بگیرد، قرآن کریم به دو کلمه مودت و محبت تأکید می‌کند. محبتی که در قرآن کریم ذکر شده، اگر از آنچه در انجیل و دیگر کتاب‌ها آمده، بیشتر نباشد کمتر نیست. خانواده باید به اصل محبت توجه داشته باشد. باید نگاهمان را نسبت به‌هم، نگاه الهی کنیم، چراکه بشر جلوه حق است. اگر نگاه ما نسبت به انسان به‌عنوان جلوه‌ای از حق باشد، آن‌گاه به یکدیگر عشق می‌ورزیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به موضوع معنویت در حوزه خانواده، گفت: معنویتی که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته، معنویت متحجرانه و معنویت ستم‌پذیرانه نیست، بلکه معنویت مسئولیت‌پذیرانه است. حقوق قانونی و اخلاقی افراد خانواده نسبت به‌هم باید شناخته شود. یکی از شیوه‌های تأثیرگذار تربیتی قرآن، استفاده درست و هنرمندانه از قصه‌گویی است.

مراسم گشایش بخش بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» همراه با رونمایی از سایت‌های انگلیسی و عربی این کنفرانس به نشانی    https://fseconference.com/en   همزمان با دومین روز از نمایشگاه قرآن کریم با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی باقر طاهری‌نیا معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دریاباری رئیس کمیته بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» در بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان برگزار شد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =