نسل جدید

ویژگی‌های رفتاری، روحیه و خواسته‌های جوانان نشان می‌دهد که دهه هشتادی‌ها، دیگر مانند جوانان نسل‌های پیشین نیستند و نیاز است که مطالبات و نیازهای آنها را شناخت و درک کرد و این مهم نیاز به اراده و همت جمعی دارد.

به گزارش پیام خانواده  نسل زد یا نسل نت به جوانانی گفته می‌شود که در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰( ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰) متولد شده‌اند و ویژگی هایی چون ریسک پذیری، سنت شکنی و گاه روحیه سرکشی دارند.

این نسل از همان ابتدای کودکی پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را دیدند و به همین دلیل به آن‌ها نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال گفته می‌شود و اکنون بسیاری از کارهای خود را با دستگاه‌ها و ابزارهای هوشمند انجام می‌دهند.

ضروری است زبان این نسل را درک کرد و با تفاهم و همدلی این افراد را با رویه های غالب جامعه و ارزش و هنجارهای عرفی اجتماع آشنا کرد زیرا این نسل برآیند دنیای دیجیتال هستند که از همان بدو تولد در چنین بستری رشد کرده اند و به طور طبیعی خواسته ها، باورها و ارزش های آنها با نسل های قبل بسیار متفاوت است.

تشکیل ستاد و حتی کارگروه‌های مرتبط در سطح ملی با بهره گیری از ظرفیت جامعه شناسان، جمعیت شناسان و روانشناسان برای درک این نسل در کنار اتخاذ سیاست های حاکمیتی می تواند در این رابطه راهگشا باشد و در این بین نمی توان از نقش رسانه ها برای دیده شدن بچه های متعلق به این نسل و درک مطالبات و خواسته های آنها چشم پوشی کرد.

خبرگزاری ایرنا در همین رابطه سلسله گفت و گوهایی را با اساتید دانشگاه، جامعه شناسان و سایر افراد ذیربط آغاز کرده است و تلاش می‌شود با تداوم فرایندمحور این مباحث، شناختی درست از نسل زد، مطالبات، شکاف نسلی با اسلاف خود و سایر مشخصه های این رده جمعیتی را ارائه کنیم.

زبان گفت و گو با نسل هشتادی ها را باید بلد باشیم

در این راستا یک آسیب و رفتار شناس معتقد است که باید زبان گفت و گو با نسل جدید را پیدا کرد و تعامل با آنها باید در سطح مساوی صورت گیرد.

مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره خصوصیات رفتاری نسل «زد» توضیح داد: هر نسل ویژگی‌های رفتاری خود را دارد، چراکه با پیشرفت فناوری‌های نوین و بوجودآمدن فرآیندهای نو، نسل‌ها مشخصات خاص خود را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر کشور اکثریت افراد حاضر در سطح خیابان‌ها از سه نسل دهه۷۰، ۸۰ و ۹۰ بودند، افزود: ویژگی‌های این نسل‌ها و تفاوت‌های اساسی آنها با نسل‌های گذشته در اسباب‌بازی‌ها، سرگرمی‌ها، ابزار پُرکردن اوقات فراغت، روابط دوستی و حتی زبان گفت و گوی آنهاست.

این جامعه‌ شناس ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای یکی از ابزارهای پرکردن اوقات فراغت این نسل است که مهارت‌هایی را به آنها منتقل می‌کند.

ابهری یادآورشد: نسل دهه ۸۰ افرادی هستند که همانند نسل‌های گذشته، اکثریت آنها تحت فرمان والدین و بزرگترها نیستند، آنها گاهی قدرت تفکیک و تشخیص شان از بزرگترها هم بیشتر است چراکه حضور در فضای مجازی، وب‌گردی‌ها و سرکشی به پلتفرم‌های مختلف اطلاعات موثری را در اختیار آنها می گذارد.

وی اظهار کرد: آنها با فشار دادن یک شاسی به اقیانوس اطلاعات توسط موتورهای جست‌وجوگر دسترسی می‌یابند، هر چند برخی از این نسل‌ها اقیانوسی به عمق یک بند انگشت هستند اما برخی دیگر از آنها دارای نبوغ اجتماعی، فرهنگی و قدرت تحلیلی‌اند که مرزبندی‌های تفاوت را بین آنها و نسل‌های دیگر پررنگ می‌کند.

یافتن زبان گفت و گو با نسل جدید ضروری است/ تعامل باید در سطح مساوی صورت گیرد

نگاه از بالا برای جوانان نسل «زد» کارساز نمی‌کند

به گفته این رفتارشناس، جوانان ما منطقی ترین جوانان دنیا هستند اگر با زبان منطق با آنها گفت و گو شوند، در واقع در این صورت آنها پذیرا و قبول‌کننده هستند، باید زبان ارتباط و گفت و گو با آنها را پیدا کرد.

ابهری عنوان کرد: ترس و عقب نشینی در وجود جوانان نسل «زد» وجود ندارد، بازی و ورزشی‌های آنها بانجی جامپینگ و سایرفعالیت‌هایی است که نگاه به آنها توسط نسل‌های پیشین ایجاد وحشت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مرزبندی ترس و عقب نشینی از قلب جوانان نسل «زد» دور شده است، افزود: آنها نسل جدیدی هستند که زبان جدیدی هم لازم دارند و باید در سطح مساوی با آنها گفت و گو شود.

این آسیب شناس ادامه داد: نگاه از بالا و روابط ارباب و رعیتی و کارگر و کارفرما در مورد آنها کارساز نیست و باید نهادهای دولتی و والدین از نخبگان تربیتی و رفتاری در مورد شکل برخورد و ارتباط با این نسل‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند چراکه هر قدم نادرست ممکن است گره‌ها را کورتر کند.

یافتن زبان گفت و گو با نسل جدید ضروری است/ تعامل باید در سطح مساوی صورت گیرد

آموزش و پرورش مهارت‌آموزی کند

ابهری درباره چگونگی تاثیر آموزش و پرورش بر جوانان نسل «زد» اظهار کرد: آموزش و پرورش در کشور ما فقط در محور آموزش حرکت می‌کند و در زمینه پرورش هنوز حرکت‌های قابل توجهی برای فرزندان این جامعه صورت نگرفته است.

وی افزود: آموزش فرمول و اطلاعات خام به نسل‌های حاضر نه آموزش و نه پرورش است، بلکه مهارت‌های زندگی مانند شکل برقراری ارتباط و نحوه حل مشکلات و فرآیندهای دیگر باید به جای درس‌های فرسوده و غیرمفید به آنها آموخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =